Bekijk de filmpjes die je meer uitleg geven over aspecten van het leerplan:
Het leerplan aardrijkskunde 3de graad in de richtingen wetenschappen bevat naast doelen van de basisvorming (B) ook specifieke doelen (S)
De specifieke doelen (S) in het leerplan zijn gebaseerd op de specifieke minimumdoelen bepaald door het decreet (betreffende onderwijsdoelen). Deze specifieke doelen zorgen in combinatie met de basisvorming (B) voor een ambitieuze richtingspecifieke vorming die elke leerling uitdaagt om succesvol door te stromen naar hoger onderwijs.
Op basis van bestaande indelingen in het hoger onderwijs werd aardwetenschappen naast wiskunde, informaticawetenschappen, biologie, chemie, fysica, STEM en bewegingswetenschappen onderscheiden binnen de exacte wetenschappen (Vlaamse overheid, 2025). Daarom kun je het leerplan aardrijkskunde voor de wetenschapsrichtingen op onze PRO.-website terugvinden in de kolom van de specifieke vorming en niet bij de algemene vorming. Deze specifieke doelen zijn oranje ingekleurd in onderstaand overzicht.
Het spreekt voor zich dat we in de wetenschapsrichtingen graag onderzoekend leren en leren onderzoeken. Daarom verwijzen we in LPD1 naar geowetenschappelijke methodieken om dit onderzoekend leren aan te moedigen. Daarvoor vergelijken we al eens kaarten, zoeken we al eens waterpeilgrafieken bij overstroming of bij droogte op, analyseren we al eens een stratigrafische tabel, … om tot een antwoord te komen op een gesteld probleem of op een gestelde (onderzoeks)vraag. Geowetenschappelijke methodieken zijn niet te verwarren met geowetenschappelijke technieken, waarbij leerlingen zelf data verzamelen. Meer specifieke leerplanvoorbeelden vind je onder de tegel 'Inspirerend materiaal'.
Je vindt onder Inspirerend materiaal een document met per leerplandoel meer duiding en mogelijke uitwerking.
Het leerplan vermeldt uitdrukkelijk dat - om de leerplandoelen te realiseren - elke leerling moet beschikken over een atlas. En dit zowel in de les als thuis.
De atlas is een geografische hulpbron (vermeld bij de generieke doelen) en moet daarom in de lessen én bij evaluaties frequent gebruikt worden.
Een document met meer uitleg vind je onder Inspirerend materiaal.
Het leerplan vermeldt dat voor de lessen aardrijkskunde de leraar moet beschikken over een lokaal met wandkaarten, een wereldbol en atlassen. Een lokaal met beamer is dus echt niet voldoende.
Een verdiepend document hierover vind je onder Inspirerend materiaal.
Het leerplan vermeldt bij het generieke doel dat leerlingen terreintechnieken functioneel moeten inzetten.
Een verdiepend document hierover vind je onder Inspirerend materiaal.