10
Pre-teaching in wetenschappen
Pre-teaching betekent dat je leerlingen voorafgaand aan een les of leeractiviteit al kort en gericht laat kennismaken met de kernbegrippen, vaardigheden of context van het onderwerp vóórdat ze die uitgebreid in de les leren. Je reikt hen essentiële bouwstenen aan zodat ze in de les zelf beter kunnen focussen op de diepgang en de verbanden die je aanbiedt en met meer zelfvertrouwen deelnemen aan de eigenlijke les. Uit onderzoek blijkt dat pre-teaching een gelijkaardig effect heeft als remediëring maar daarnaast een positief effect heeft op de betrokkenheid van de leerling.
Pre-teaching - voorbeelden fysica
Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen fysica? Deze voorbeelden kunnen je alvast inspireren.
Pre-teaching - voorbeelden biologie
Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen biologie? Deze voorbeelden kunnen je alvast inspireren.
Pre-teaching - voorbeeld chemie
Benieuwd hoe je concreet aan de slag kan met pre-teaching in wetenschappen bij leerplandoelen chemie? Dit voorbeeld kan je alvast inspireren.
Practicum en STEM
Met dit leerplan realiseer je een aantal STEM-leerplandoelen of er komen labo- of productietechnieken aan bod. Deze tekst wil inspiratie aanreiken om practicum op een meer doelgerichte manier in te zetten. Uit vakdidactisch onderzoek blijkt immers dat (klassiek ingevuld) practicum niet zomaar leidt tot leeruitkomsten die leraren ervan verwachten.
Motivatie binnen natuurwetenschappen
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan natuurwetenschappen voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor natuurwetenschappen te versterken.
Het verband leggen tussen bewegingsverandering en resulterende kracht
Je kan aan de hand van figuren kwalitatief het verband aanbrengen tussen bewegingsverandering en de resulterende kracht. In een eerste stap bespreken we snelheid als een vectorïele grootheid. Elke verandering in deze snelheid (grootte en/of oriëntatie) is een verandering van bewegingstoestand. Vervolgens gebruiken we eenvoudige situaties om deze bewegingsveranderingen te linken aan een inwerkende resulterende kracht.
Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'
We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.
Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school
Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.