5
Motivatie binnen natuurwetenschappen
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan natuurwetenschappen voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor natuurwetenschappen te versterken.
Het verband leggen tussen bewegingsverandering en resulterende kracht
Je kan aan de hand van figuren kwalitatief het verband aanbrengen tussen bewegingsverandering en de resulterende kracht. In een eerste stap bespreken we snelheid als een vectorïele grootheid. Elke verandering in deze snelheid (grootte en/of oriëntatie) is een verandering van bewegingstoestand. Vervolgens gebruiken we eenvoudige situaties om deze bewegingsveranderingen te linken aan een inwerkende resulterende kracht.
Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'
We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.
Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school
Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.