- Dag van de vakcoördinator regio LimburgTijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking.24 februari 2026Hasselt
- Inspiratie- en deelmoment: geschiedenis in de opstroomoptie van 2B naar 3D of 3D/ATijdens dit initiatief leer je andere leraren kennen die geschiedenis geven in de opstroomoptie.Tijdens dit initiatief deel je ervaringen met andere leraren geschiedenis uit de opstroomoptie.Tijdens dit initiatief gaan we aan de slag met jullie leervragen over geschiedenis in de opstroomoptie.18 maart 2026Gent
- Lerend Netwerk Opstroomoptie GeschiedenisTijdens dit initiatief ontmoet je collega’s die hetzelfde vak als jij geven binnen de Opstroomoptie en dagelijks voor de uitdaging staan om leerlingen in een diverse en vaak kwetsbare beginsituatie vooruit te helpen.Je wisselt ervaringen en eerste good practices uit en leert hoe anderen omgaan met knelpunten en keuzes in de klaspraktijk.Je krijgt inzicht in de specifieke leerplandoelen van de Opstroomoptie en hoe je deze op een haalbare en bewuste manier kan vertalen naar jouw leerlingen, rekening houdend met hun uiteenlopende achtergronden, talenten en schakelmogelijkheden.Samen breng je de noden en verwachtingen van leraren in kaart en bepaal je welke thema’s en werkvormen voor jullie netwerk de meeste meerwaarde bieden.Zo bouw je niet alleen aan je eigen expertise, maar ook aan een lerend netwerk dat je blijvend ondersteunt en inspireert in het realiseren van de kansen die de Opstroomoptie biedt.4 maart 2026Online
- Lerend Netwerk Opstroomoptie FransTijdens dit initiatief ontmoet je collega’s die hetzelfde vak als jij geven binnen de Opstroomoptie en dagelijks voor de uitdaging staan om leerlingen in een diverse en vaak kwetsbare beginsituatie vooruit te helpen.Je wisselt ervaringen en eerste good practices uit en leert hoe anderen omgaan met knelpunten en keuzes in de klaspraktijk.Je krijgt inzicht in de specifieke leerplandoelen van de Opstroomoptie en hoe je deze op een haalbare en bewuste manier kan vertalen naar jouw leerlingen, rekening houdend met hun uiteenlopende achtergronden, talenten en schakelmogelijkheden.Samen breng je de noden en verwachtingen van leraren in kaart en bepaal je welke thema’s en werkvormen voor jullie netwerk de meeste meerwaarde bieden.Zo bouw je niet alleen aan je eigen expertise, maar ook aan een lerend netwerk dat je blijvend ondersteunt en inspireert in het realiseren van de kansen die de Opstroomoptie biedt.Meerdere dataBrussel
- Lerend Netwerk Opstroomoptie WiskundeTijdens dit initiatief ontmoet je collega’s die hetzelfde vak als jij geven binnen de Opstroomoptie en dagelijks voor de uitdaging staan om leerlingen in een diverse en vaak kwetsbare beginsituatie vooruit te helpen.Je wisselt ervaringen en eerste good practices uit en leert hoe anderen omgaan met knelpunten en keuzes in de klaspraktijk.Je krijgt inzicht in de specifieke leerplandoelen van de Opstroomoptie en hoe je deze op een haalbare en bewuste manier kan vertalen naar jouw leerlingen, rekening houdend met hun uiteenlopende achtergronden, talenten en schakelmogelijkheden.Samen breng je de noden en verwachtingen van leraren in kaart en bepaal je welke thema’s en werkvormen voor jullie netwerk de meeste meerwaarde bieden.Zo bouw je niet alleen aan je eigen expertise, maar ook aan een lerend netwerk dat je blijvend ondersteunt en inspireert in het realiseren van de kansen die de Opstroomoptie biedt.Meerdere dataBrussel
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.21 januari 2026Antwerpen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired- geïntegreerd begeleidingstrajectWil je als schoolteam sterker staan in het bieden van kwaliteitsvol onderwijs in de B-stroom? Met dit begeleidingstraject richten we ons op een beleidsmatige benadering én ondersteunen concrete stappen op de klasvloer. Zo zorgen we voor een geïntegreerde aanpak die zowel het beleid als de praktijk versterkt.We vertrekken vanuit de specifieke vragen en de complexe uitdagingen die jij in jouw schoolcontext ervaart. Samen ontwerpen we een traject op maat, afgestemd op de noden van je team, je leerlingen en je schoolwerking. Tijdens het volledige traject begeleiden en ondersteunen we je school met als doel een duurzame impact te realiseren tot in de klaspraktijk.We houden daarbij steeds rekening met de draagkracht van het schoolteam, de eigenheid van de leerlingenpopulatie en de specifieke context van jouw school. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften schakelen we de juiste expertise in vanuit verschillende diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ook ouders en externe partners die actief zijn in de school kunnen betrokken worden als waardevolle schakels in het traject.Samen maken we het verschil voor leerlingen in de B-stroom.Op aanvraag
- Lerend Netwerk - Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired - 1e graad SO B-stroomBen jij op zoek naar inspiratie en effectieve praktijken om het onderwijs in de B-stroom te versterken? Neem deel aan ons lerend netwerk. Laat je inspireren door de aanpak van collega’s, ontdek wat werkt in andere scholen en deel ook jouw eigen succesvolle praktijken. Samen bouwen we aan krachtig en toekomstgericht onderwijs waarin elke leerling telt.Te bepalenTe bepalen
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.Te bepalenTe bepalen
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent