Duiding: in de tweede graad D/A houttechnieken leer je de basis van programmeren. Je past dit toe bij het werken met een CNC-machine.
Hoe kunnen de leerlingen aan de slag gaan met dit leerplandoel?
sla link op in klembord
Kopieer
Je kan volgende stappen volgen
Onderwerp of probleemstelling formuleren
sla link op in klembord
Kopieer
In een salontafeltje komt er in het midden van het blad een uitfrezing.
Didactische aanpak en tips
sla link op in klembord
Kopieer
Voorbereiding
Laat leerlingen een 3D-tekening maken van zowel het volledige werkstuk als specifieke onderdelen.
Stel vragen omtrent de functionele aspecten van hun ontwerp. bv: welke afmetingen zijn essentieel?
Begeleid leerlingen in het omzetten van hun 3D-tekening naar een CAM-programma door gebruik te maken van een stappenplan waarbij de leerling de tussenstappen zelf evalueert.
Vooraf uitgewerkt didactisch materiaal
Zelfsturend materiaal:
Ontwikkel een visueel stappenplan waarmee leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen. Dit kan aangevuld worden met vragen zoals: "Wat moet je controleren voordat je verder gaat?".
Maak een bibliotheek van korte instructievideo’s en organiseer deze per onderwerp, zodat leerlingen kunnen kiezen wat ze nodig hebben.
Interactieve oefenmomenten:
Gebruik een zelfsturende cursus met opdrachten die oplopen in moeilijkheidsgraad. Start met eenvoudige simulaties en werk toe naar volledige programmeringen.
Laat leerlingen zelfstandig aan opdrachten werken en reflecteren op wat goed ging of fout liep.
Mogelijkheden tot differentiatie
Aanpassen aan niveauverschillen:
Zorg voor verschillende moeilijkheidsgraden in oefeningen en geef leerlingen keuzevrijheid.
Gebruik de zelfsturende filmpjes en cursussen om sneller werkende leerlingen uit te dagen, terwijl je meer begeleiding geeft aan degenen die het lastig vinden.
Coaching:
Richt je tijdens de les op leerlingen die meer hulp nodig hebben, terwijl anderen zelfstandig met het materiaal werken.
Laat sterkere leerlingen als peer-coaches fungeren, zodat ze hun kennis delen en hun eigen vaardigheden versterken.
Feedback en evaluatie
sla link op in klembord
Kopieer
Feedback terwijl de leerling bezig is
Gerichte vraagstelling:
Stel reflectieve vragen om leerlingen zelf te laten nadenken, bijvoorbeeld "Hoe heb je deze freesbaan gekozen?"
Moedig leerlingen aan hun eigen werk kritisch te evalueren, in plaats van directe antwoorden te geven.
Begeleidend observeren:
Loop rond en observeer actief zonder in te grijpen, tenzij leerlingen vastlopen.
Geef positieve erkenning waar het goed gaat en bied subtiele hints bij twijfels.
Feedback nadat de leerling klaar is
Mondelinge feedback:
Bespreek samen met de leerling het bestand en focus op zowel sterktes als verbeterpunten.
Gebruik feedback om het proces en resultaat te evalueren.
Digitale ingesproken feedback:
Geef via het CAM-programma feedback in audiovorm, zodat leerlingen deze kunnen beluisteren en direct toepassen.
Neem een coachende houding aan om:
Leerlingen te laten reflecteren op hun eigen werk.
Differentiatie toe te passen.
Het begeleiden van het leerproces.
Evaluatie
Groeiproces centraal stellen:
Laat leerlingen eerdere feedback verwerken en pas daarna evalueren.
Beoordeel hoe ze verbeteringen hebben toegepast in plaats van alleen het eindresultaat.
Meetbare criteria gebruiken:
Maak duidelijke beoordelingscriteria, zoals:
Klopt de freesbaan met het ontwerp?
Zijn de maten en dieptes correct?
Is het werkstuk vrij van fouten?
Gebruik concrete voorbeelden om leerlingen inzicht te geven in de verwachtingen.
Referentiemateriaal inzetten:
Plaats fysieke voorbeelden in de klas.
Laat leerlingen hun eigen werk vergelijken met deze referenties en verbeterpunten benoemen.