Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan wiskunde voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor wiskunde te versterken.
Wiskunde - 2de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+C' (oud) - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde (oud) - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde C (oud) - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S' - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S'' - 2de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde VB + C' (oud)- 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S'' - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 1ste graad - A-stroom
Wiskunde - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 2de graad - A-finaliteit
Wiskunde VB (oud) - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S' - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde - 3de graad - A-finaliteit
Wiskunde B+S'' - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde 1ste graad - B-stroom
Wiskunde B+ - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S' - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S'' - 2de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 7de leerjaar
Wiskunde S - 7de leerjaar

Motivatie verwijst naar de reden waarom leerlingen iets doen of juist niet doen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie:
Omdat intrinsieke motivatie een duurzamer effect heeft, is het belangrijk om methoden te vinden om leerlingen op deze manier te motiveren.
Om de motivatie van leerlingen te verhogen, kunnen leraren inzetten op drie belangrijke pijlers:
Contacten met de leerlingen, verbinding, betrokkenheid en groepsdynamiek spelen een grote rol in motivatie. Een sterke band tussen leraar en leerling bevordert motivatie. Dit kan door een positieve klasomgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig voelen om fouten te maken en vragen te stellen. Een betrokken leraar die interesse toont in de leefwereld van de leerlingen, draagt bij aan een motiverende leeromgeving.
Positieve en duidelijke taal, regels en afspraken en groeigerichte feedback zijn essentieel. Door heldere verwachtingen te scheppen en constructieve feedback te geven, voelen leerlingen zich ondersteund en gemotiveerd.
Het omzetten van leerplandoelen naar lesdoelen die afgestemd zijn op de klasgroep. Effectieve didactiek en leren leren bevorderen de motivatie. Door variatie in werkvormen en duidelijke instructies kunnen leerlingen actief betrokken worden bij het leerproces.
3. Praktische strategieën voor motivatie in de wiskundeles te verhogen
Een waardevol instrument om motivatie in de klas te verhogen, is de actiewijzer motivatie. Dit hulpmiddel biedt concrete handvatten aan leraren om motivatieproblemen te analyseren en gerichte acties te ondernemen. De actiewijzer helpt bij het herkennen van motivatieproblemen en biedt methoden om leerlingen actief te betrekken bij het leerproces.
Door deze actiewijzer te implementeren in de klaspraktijk, krijgen leraren een gestructureerde manier om de motivatie van leerlingen te verhogen en te ondersteunen.

Soms blijft motivatie ondanks inspanningen achter. In dat geval is het nuttig om te focussen op wat wél beïnvloedbaar is, zoals het verbeteren van de leeromgeving, het aanpassen van didactische strategieën en het zoeken naar individuele drijfveren van leerlingen.
De steekkaarten redelijke aanpassingen kunnen helpen om de juiste ondersteuning te bepalen. Daarnaast is het belangrijk om samen te werken met ouders en collega’s om een bredere ondersteuningsstrategie te ontwikkelen.
Leraren inspireren om leerlingen te motiveren! – teamgerichte navorming op maat van jouw school of scholengemeenschap.
Motivatie is dé sleutel tot leren. Maar hoe motiveer je jouw leerlingen op een manier die écht werkt?
Ontdek het tijdens onze interactieve en praktijkgerichte initiatief, waarin we samen op zoek gaan naar inspiratie, lesideeën en direct toepasbare tips.
Dit nascholingsinitiatief geeft je:
Tijdens de eerste fysieke sessie gebruiken we de actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk’als leidraad.
Deze sessie is interactief opgezet, zodat je actief nadenkt over je eigen praktijk, inzichten deelt, en meteen bruikbare ideeën ontwikkelt voor in je klas. Nadien reflecteren we over de effecten in je lespraktijk tijdens een online sessie.