Geluid – trillingen en golven

Motivatie voor het onderzoek

sla link op in klembord

Kopieer

Omgevingslawaai of geluidsbelasting direct aan of in een gebouw bepalen mee de leefomgevingskwaliteit in onze woon-, school- en werkomgeving. Geluid kan hinderlijk zijn maar kan ook de belevingswaarde van een plek verhogen, de sociale interactie verbeteren en een gezonde leefomgeving stimuleren.

De leerlingen optimaliseren voor een gegeven ruimte de akoestische interieurbeleving voor de beoogde gebruikers.

Je kan onderstaande suggesties ook betrekken bij een onderzoeksopdracht voor het thermisch optimaliseren van een ruimte.

Oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan:

  • bij de probleemstelling het samenspel benadrukken tussen wensen van de eigenaar, wensen van de gebruiker en de financiële, technische en wettelijke beperkingen.
  • de bestaande en de gewenste beleving van de ruimte voor gebruikers onderzoeken door kwalitatieve methoden (interview, focusgesprek …).
  • via bronnenonderzoek beperkingen op vlak van regelgeving onderzoeken.
  • een ruimtelijke en bouwtechnische analyse van de ruimte laten uitvoeren aan de hand van bronnen: ontwerpplannen, technische data van aanwezige materialen, ontbrekende gegevens aanvullen door onderzoek en meting. Die fase omvat ook een bronnenselectie en -beoordeling.
  • de focus van het onderzoek laten concretiseren in een eisenprogramma met omschrijving van gebruikersbehoeften waar mogelijk vertaald in ruimtelijke en technische eisen en dit aftoetsen bij de belanghebbenden.

Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je kan met leerlingen nadenken over de te onderzoeken deelaspecten en aangewezen methodes om tot een gedegen oplossing te komen. Je kan als leraar ook rekening houden met beperkingen op vlak van beschikbare tijd.
  • Je kan het ontwerponderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan leerlingenteams.
  • Om ontwerpkeuzes te staven kunnen leerlingen deelonderzoekjes uitvoeren en mogelijke deeloplossingen testen. Je kan ook werken met leerlingenteams die opdrachten autonoom verdelen.
  • Je kan het verloop van het ontwerponderzoek concreet maken door tussentijds deeloplossingen te presenteren en te bediscussiëren.
  • Je kan oplossingen tussentijds aftoetsen door middel van een kosten-batenanalyse.
  • Je kan het eindresultaat laten concretiseren aan de hand van tekeningen, simulaties, richtlijnen voor uitvoering (lastenboek) …
  • Ook bij uitvoering van het ontwerponderzoek kun je het samenspel met de belanghebbenden benadrukken.
  • Je kan het onderzoek spreiden over de graad.
  • Je kan kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek
  • Je kan binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.

Conclusie, rapportering

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen interpreteren het resultaat in relatie tot de probleemstelling of de onderzoeksvraag en formuleren conclusies.
  • Je kan het eindresultaat toetsen aan het eisenprogramma. Je kan het resultaat ook aftoetsen vanuit een bevraging van de belanghebbenden en zo nodig bijsturingen voorstellen.
  • Je kan leerlingen laten reflecteren over de meerwaarde van de gebruikte onderzoeksmethoden bij de realisatie van de oplossing.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio