Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Luidsprekers zetten de elektrische energie van een trilling om naar mechanische energie in geluidsgolven. Dat is een verbazend fenomeen. Volgens welke natuurkundige principes gebeurt die omzetting? In onze leefwereld vinden we vele soorten luidsprekers terug in een brede waaier van toepassingen. Welke factoren beïnvloeden de eigenschappen van luidsprekers?
Je kan:
Je kan met leerlingen nadenken over de te onderzoeken deelaspecten en aangewezen methodes om tot een gedegen oplossing te komen. Je kan als leraar ook rekening houden met beperkingen op vlak van beschikbare tijd.
De leerlingen interpreteren het resultaat in relatie tot de probleemstelling of de onderzoeksvraag en formuleren conclusies.