Je kan met leerlingen nadenken over de te onderzoeken deelaspecten en aangewezen methodes om tot een gedegen oplossing te komen. Je kan als leraar ook rekening houden met beperkingen op vlak van beschikbare tijd.- Je kan het ontwerponderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan leerlingenteams. Je kan complementair werken en door twee of drie groepjes een tweewegs- of driewegsluidspreker laten samenstellen.
- Leerlingen kunnen inspiratie verzamelen via zelfbouwprojectjes (bv. beschikbaar via Youtube).
- Je kan vanuit de bouw van verschillende eenvoudige prototypes de invloed onderzoeken van:
- eigenschappen van het trillend membraan (vormgeving, materiaaleigenschappen, massa, ophanging);
- de opbouw van de spreekspoel (aantal wikkelingen, lengte);
- kenmerken van het permanent magneetveld;
- aanwezigheid van ferromagnetisch materiaal;
- de aansturing van luidspreker (effectieve waarde van de wisselstroom, frequenties in het signaal).
- Om ontwerpkeuzes te staven kunnen leerlingen deelonderzoekjes uitvoeren en mogelijke deeloplossingen testen. Je kan ook werken met leerlingenteams die opdrachten autonoom verdelen. Je kan deelresultaten tussentijds laten terugkoppelen naar de groep en van daaruit het ontwerponderzoek bijsturen.
- Je kan het verloop van het ontwerponderzoek concreet maken door tussentijds deeloplossingen te presenteren en te bediscussiëren.
- Je kan oplossingen tussentijds aftoetsen.
- Je kan het eindresultaat laten concretiseren via een proefmodel.
- Je kan de geluidsweergave evalueren door een blinde luistertest of je kan met een microfoon de geluidsweergave in functie van de frequentie meten. Hou er rekening mee dat een behuizing een sterke invloed kan hebben op de weergave.
- Je kan aandacht besteden aan werking in fase en in tegenfase (“polarisatie”) van luidsprekers die in combinatie functioneren.
- Je kan het onderzoek spreiden over de graad.
- Je kan kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
- Je kan binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.