Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'
Luidsprekers zetten de elektrische energie van een trilling om naar mechanische energie in geluidsgolven. Dat is een verbazend fenomeen. Volgens welke natuurkundige principes gebeurt die omzetting? In onze leefwereld vinden we vele soorten luidsprekers terug in een brede waaier van toepassingen. Welke factoren beïnvloeden de eigenschappen van luidsprekers?
Oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag
Je kunt:
Je kunt met leerlingen nadenken over de te onderzoeken deelaspecten en aangewezen methodes om tot een gedegen oplossing te komen. Je kan als leraar ook rekening houden met beperkingen op vlak van beschikbare tijd.
Je kunt kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kunt binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.
De leerlingen interpreteren het resultaat in relatie tot de probleemstelling of de onderzoeksvraag en formuleren conclusies.