Effectieve didactiek 'Lessen met effect' - Mijn favoriete nee
  • Effectieve didactiek 'Lessen met effect' - Mijn favoriete nee

Mijn favoriete nee is een interactieve didactische activiteit die gemakkelijk is om uit te voeren, niet lang duurt, heel effectief is en zorgt voor betrokken en actieve leerlingen die in de klas aan de slag gaan met klassikale feedback in een veilige leeromgeving.

‘Toetsing om van te leren komt het best tot uiting als het leren wordt ondersteund door het – in dialoog met de leerlingen – verzamelen van bewijs over hun begrip en misconcepties. Hiervoor dienen leraren zich te beroepen op hun vakkennis, hun kennis van de pedagogiek, maar bovenal hun kennis over hun leerlingen’  
Paul Black (2012)

Toetsen met een formatieve functie zijn bedoeld om informatie te verzamelen die je als leraar helpt om vast te stellen wat je leerlingen nodig hebben om dichter bij het behalen van de leerdoelen te geraken. Om leerlingen nog tijdens dit leerproces verder te kunnen helpen is dan bijkomende instructie nodig in de vorm van extra uitleg, bijkomende oefeningen en effectieve feedback.

In de visual lessen met effect wordt dit weergegeven door middel van het tandwiel met de tekst ‘Controleer begrip en faciliteer feedback’ als herhaaldelijk terugkerend onderdeel van de les.

De werkvorm ‘Mijn favoriete nee’ combineert het proces van controle van begrip bij alle leerlingen met het geven en gebruiken van effectieve feedback.

De werkvorm activeert alle leerlingen omdat ze allemaal een opgave moeten oplossen en indienen. Misconcepties worden snel opgespoord en door de anonieme bespreking van een goed gekozen ‘favoriete fout’ wordt feedback onmiddellijk gebruikt en worden misconcepties weggewerkt. Door de bespreking van de goede en minder goede elementen in de uitwerking van de ‘favoriete nee’ ontstaat een levendige discussie in de klas. Leerlingen hoeven niet te wachten op feedback maar gaan er gezamenlijk en onmiddellijk mee aan de slag.

Door regelmatig gebruik te maken van deze werkvorm krijgen leerlingen het gevoel dat fouten maken mag en worden ze betrokken bij de bespreking en redenering over de gemaakte fouten. De werking van ‘mijn favoriete nee’ wordt in deze video duidelijk toegelicht.

Lea Alcalak, een Amerikaanse leraar wiskunde, toont een opname van deze werkvorm in haar eigen klas.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio