Elke leerling helpen groeien: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat wijst niet enkel onderzoek uit, maar dat ervaart ook elke leraar in de praktijk. Maar wat doet een effectieve leraar dan? Deze vraag ligt aan de basis van effectieve didactiek. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen effectieve didactiek en wetenschap en tussen effectieve didactiek de krachtige leeromgeving.
We weten steeds beter hoe leren werkt en welke strategieën de leerlingen ondersteunen bij het leren. Dit komt omdat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar effectief onderwijs. Er zijn verscheidene wetenschapsvelden die ons informatie geven over wat werkt in onderwijs. Zo zijn er bijvoorbeeld de cognitieve leerpsychologie, de lerareneffectiviteitsstudies en de motivatiepsychologie
Vanuit de cognitieve leerpsychologie leren we over hoe leerlingen leren en wat wij als leraar kunnen doen om dit leren zo goed mogelijk te ondersteunen. Zo is er bijvoorbeeld de cognitieve belastingstheorie van Sweller. Deze theorie legt uit dat we slechts een beperkt aantal prikkels tegelijk kunnen verwerken en dat ons brein werkt in schema’s. We verbinden nieuwe kennis steeds aan reeds bestaande (kennis)schema’s. Leraren houden best rekening met dit gegeven door voorkennis te activeren, informatie in schema’s te geven, instructie in kleine stapjes op te bouwen, leerstof te herhalen etc. Wat we vanuit dit wetenschapsveld leren, geeft ons dus richting in hoe we leerlingen het best begeleiden.
Daarnaast zijn er ook lerareneffectiviteitsstudies. Deze studies zijn steeds op zoek naar welk leraargedrag en welk handelen van de leraar nu het meeste effect op het leren van de leerling levert. Zo ging Barack Rosenshine bijvoorbeeld samen met zijn team op zoek naar strategieën die sterke leraren consequent inzetten. Zijn team observeerde vele leraren en rubriceerde achteraf wat ze gezien hadden. Daaruit is een lijst ontstaan met 17 effectieve krachtige strategieën/principes voor leraren:
Vanuit de motivatiepsychologie leren we over wat motiverend werkt als het om leren gaat. Veel leraren ervaren tijdens hun werk heel goed wat wel en niet motiveert. En dit ligt vaak in lijn met wat er vanuit dit wetenschapsveld wordt gedeeld.
Zo weten we dat keuzevrijheid de motivatie bij leerlingen verhoogt omdat 'kunnen kiezen' betekent dat je invloed hebt op wat je doet. Dit geeft een gevoel van autonomie.
Ook weten we dat als we leerlingen laten vertellen over het nut van de te leren stof, dit motiverend werkt. Dit zorgt namelijk voor betrokkenheid van de leerling tot de te leren inhoud.
We weten ook dat als leerlingen zien dat ze vooruitgang boeken, dit motiveert. Leerlingen ervaren dan een gevoel van competentie, misschien wel de krachtigste motor voor leren?
Ryan, Deci, Vansteenkiste en Soenens (2021) bieden in hun werk over de Self-Determination Theory (SDT) een wetenschappelijke basis voor leermotivatie. Vansteenkiste (2021) vertaalt de SDT naar de Nederlandse context als het ABC van motivatie: Autonomie, Betrokkenheid (of verBondenheid) en Competentie. Volgens deze theorie is het essentieel dat de basisbehoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie van leerlingen worden vervuld om duurzame leermotivatie te stimuleren.
Het uitgangspunt van kwaliteitsvol onderwijs is een krachtige leeromgeving. Dit denkkader geeft ons inzicht in hoe we ons onderwijs ontwerpen, inrichten, uitvoeren, bijsturen, evalueren en reflecteren.
We spreken van een leeromgeving die krachtig is als deze voldoet aan zeven kenmerken. In elk van deze zeven kenmerken vind je een relatie met effectieve didactiek.
Binnen die krachtige leeromgeving zetten we technieken en strategieën in om leerlingen zo optimaal mogelijk te laten leren. Deze verzamelen we onder het begrip effectieve didactiek.
Effectieve didactiek is de wetenschap van het geven van onderwijs met een bedoelde, gunstige uitwerking op het leren van de leerling.
Gelukkig hoeven we als leraren niet alles zelf te onderzoeken en uit te pluizen. Steeds meer en vaker worden er boeken en artikels gepubliceerd die de wetenschap vertalen naar de praktijk. Deze bronnen informeren ons over effectieve strategieën waarmee we het meeste leereffect bereiken.
Voorbeelden hiervan zijn:
Sommige van deze bronnen legden we op ons denkkader van de krachtige leeromgeving. Je vindt de uitkomst van deze oefeningen op onze PRO.-site.