Aan de slag met effectieve didactiek

Daar waar leraren samenwerken aan didactiek bereiken zij meer en leren leerlingen meer. Hieronder lees op welke wijze je met jouw collega’s aan de slag zou kunnen gaan.

Effectieve didactiek is de leraar die met zijn leerlingen aan de slag gaat om het leren zo optimaal mogelijk te laten zijn. Daarnaast weten we ook dat als leraren samenwerken, ze nog meer effect hebben op het leren van hun leerlingen. Uit het werk van John Hattie leren we dat er zoiets bestaat als Collective Teacher Efficacy, de gezamenlijke overtuiging dat je als lerarenteam invloed hebt op het leren van al jullie leerlingen. Oftewel dat als leraren gezamenlijk aan de slag gaan en hun overtuigingen bijschaven door samen doelen na te streven, samen te werken en gezamenlijk te evalueren, dit een positieve invloed heeft op het leren van de leerlingen. We weten dat teams die dit doen een groot leereffect bereiken.

Hoe kun jij hier nu met je collega’s mee aan de slag? Onderstaande werkwijze is gebaseerd op de uitgebreidere methodiek Lesson Study.

  1. Verdiep je gezamenlijk in het thema effectieve didactiek (kan via literatuur, websites en/of nascholing).
  2. Bereid per twee een onderwijsarrangement voor met de inzichten uit de vorige stap. Kies gezamenlijk een onderwerp en bekijk samen hoe je een bestaand arrangement, met de inzichten die je hebt opgedaan, kunt verrijken en versterken. Je past dit arrangement samen aan en het is daarmee jullie arrangement geworden.
  3. Observeer dit arrangement bij elkaar met de focus op het leren van de leerling. Een van de twee voert uit en de ander observeert. Spreek af welke leerlingen je observeert en ga op zoek naar het antwoord op de vraag; Welke zaken hebben jullie toegevoegd aan dit arrangement en wat was daarvan het effect op het leren van de leerling?
  4. Reflecteer erna samen op het effect van jullie handelen op het leren van de leerling. Bespreek gezamenlijk welke effecten jullie ervaren hebben. Wat hebben jullie in dit arrangement uitgeprobeerd en wat hebben jullie voor effecten gezien op het leren van de leerling? 
  5. Deel jullie inzichten met je collega’s, die bij voorkeur zelf ook zo’n cyclus hebben doorlopen. Zeker als er meerdere leraren duo’s samen hebben gewerkt, is het interessant om de inzichten te delen. Bespreek met elkaar welke didactische elementen jullie uitgeprobeerd hebben en welke effecten jullie hebben ervaren op het leren van de leerlingen.

In de omschrijving van deze werkwijze spreken we steeds in de wij-vorm. Dit doen we bewust omdat jullie gezamenlijk op zoek gaan naar hoe jullie meer effect kunnen hebben op het leren van de leerling. Het gaat niet om jou als leraar, maar om het leren van de leerling. De leraar is daar slechts een middel toe.

We hebben de stappen van hierboven uitgebreider verwerkt in een workflow didactisch coachen. Hierin staan de stappen uitgewerkt die we zelf in onze trajecten op scholen ook gebruiken.

Wil jij zelf op jouw school hiermee aan de slag en heb je nog vragen? Neem dan contact op met onderstaande contactpersonen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio