Een greep uit mogelijke thema’s

Een niet-exhaustieve lijst van mogelijke thema's die je in je les(sen) kan behandelen.

  • Identiteit en diversiteit 
  • Kunst en maatschappelijke impact 
  • Mimesis 
  • Variaties op een thema in verschillende periodes of stromingen
  • Idee uitgewerkt in Beeld, Dans, Muziek, Woord/Drama en Audiovisuele media.
  • Impact van het kunstwerk op de directe omgeving   
  • Milieu, klimaat en duurzaamheid 
  • Expressie van de kunstenaar 
  • ‘How To Appreciate Art?’
  • Hoe beïnvloedt actualiteit de kunst? 
  • Emotie versus nutsdenken 
  • Afstand nemen van een egocentrische blik of luisterhouding 
  • Wat is een kunstenaar (ontdaan van de mythe)? 
  • Wie is de kunstenaar in mezelf? 
  • Schoonheidsidealen kunst versus ‘lelijke’ kunst 
  • Kunst als blauwdruk van een tijdperk 
  • Kunst als aankondiging van een nieuw tijdperk
  • Kunst en kitsch
  • De rol van de kunstenaar en de kunst in de maatschappij
  • Het verhalende in de kunst
  • Ratio en affect in de kunst
  • Kunst als spiegel voor de mens
  • Het dagelijkse leven: liefde, eten, drinken, wonen, natuur, beweging, seizoenen …
  • Bijbel of mythologie als inspiratiebron
  • Traditie en vernieuwing
  • Buiten-Europese kunst
  • Kunst in Vlaanderen
  • Klassieke oudheid als inspiratiebron
  • Het fantastische in de kunst
  • Fysioplastische en ideoplastische weergave
  • Genre of soort: stilleven, marine, landschap, portret, woordeloos …
  • Oorlog en revolutie;
  • Invloed van uitvindingen en vernieuwingen op de kunst en omgekeerd
  • Decoratieve kunst;
  • Design
  • Digitale kunst
  • Kunstkritiek en (gebrek aan) nut ervan
  • Monumentenzorg;
  • Kunst voor iedereen: Street Art, Muziek en dans op pleinen en in straten
  • Kunst en commerciële functie: reclame, affiche, muzac, wachtmuziek …

×
Kijkt als...
Niveau
Regio