Voor donderdagnamiddag staan er dertien werkwinkels klaar: je kiest er twee uit een divers aanbod. Opgelet: niet alle werkwinkels vinden twee keer plaats! Keuzewinkels die bij inschrijving niet meer zichtbaar zijn, zijn volzet.
Om jou de kans te geven de voor jou beste keuze te maken, kun je hieronder eerst wat meer info lezen over elke werkwinkel afzonderlijk.
Ik ben hoofdimam van de El Fath moskee in Gent, moslimtheoloog, directeur van het onderzoekscentrum CIRRA en opdrachthouder diversiteit aan de UGent.
Als pleitbezorger van een ‘rationele islam’ verzoen ik democratische waarden en Verlichting met de wijsheid van de Koran.
Ik zet mij in voor interculturele dialoog, onderwijs en bewustwording, met nadruk op dialoog en begrip.
Ik ontving de Prijs voor de Mensenrechten (2017) en een Vlaams ereteken (2018) voor mijn bijdragen aan een inclusieve samenleving.
Ik strijd tegen radicalisering via onderwijs en ondersteun jongeren in hun persoonlijke en religieuze ontwikkeling.
Workshop: 'Diversiteit is een realiteit. Problemen, uitdagingen en opportuniteiten in de basisschool. Hoe diversiteit omarmen met respect voor iedereen en waar de school voor staat?' (enkel van 13.30 - 15 uur)
We leven in een wereld waar verandering en diversiteit de norm zijn. Wat zijn de gevolgen van diversiteit op ons dagelijks leven? Hoe kunnen we gedijen in een dynamische omgeving?
Vaak lijken de behoeften en verlangens van mensen met verschillende culturele achtergronden te botsen. Of het nu gaat over voeding, gender, religie, taal of vrije meningsuiting; deze kwesties kunnen complex zijn en vragen oproepen.
Wat is het wettelijk kader voor het beoordelen van deze verzoeken? Welke culturele en religieuze achtergronden liggen eraan ten grondslag? Is het raadzaam om deze verzoeken te verwelkomen en bruggen te slaan, of moeten we grenzen stellen?
Ik draaide jarenlang mee als leraar en beleidsmedewerker in het onderwijs, grotendeels in Molenbeek.
Mijn verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy, diversiteit en inclusie vertaal ik op geheel eigen wijze naar het onderwijs.
Ik begeleidde intussen meer dan tweehonderd school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en haalbare inclusie.
Workshop: 'Moederdag, Sinterklaas, een indianenfeest ...; mag dat nog?'
In tijden van woke en polarisatie: hoe ver ga je in het in vraag stellen van allerlei pedagogisch-didactische gewoontes en traditionele feesten? Hoe zorg je ervoor dat je hierin samen als schoolteam evolueert?
Met de aandacht voor diversiteit en inclusie op school, groeit ook de gevoeligheid voor allerlei diversiteitsthema's, zowel in je team, bij ouders als bij kinderen. De één zegt vlakaf zijn gedacht, een ander houdt het zó politiek correct dat niets meer écht gezegd wordt. Het leidt tot nieuwe vragen over wat wenselijk is en over wat nog kan. Een boek met enkel witte kinderen of een berg stereotypen: willen we dat nog? Voor het schoolfeestnummer alle meisjes in een schattig rokje en de jongens als stoere rambo's: kan dat nog?
Ik heb 16 jaar ervaring als leraar Nederlands en ben sinds vier jaar in regio West-Vlaanderen pedagogisch begeleider Nederlands voor de scholengemeenschappen Bertinus Collectief, Sint-Maartensscholen, Scholen aan de Leie, Groeninge, Molenland, Sint-Paulusschool, Sint-Michiel en Prizma.
Mijn expertise situeert zich op het vlak van lees- en schrijfvaardigheid én effectieve didactiek. Daarnaast ben ik ook betrokken bij het Erasmus+-project 'Blended learning & Effective classroom management'.
In deze sessie delen we waardevolle inzichten over effectieve didactiek. We nemen je mee in enkele interessante conclusies uit onderwijsonderzoek, om vervolgens die bevindingen mee te nemen in de praktijk. Samen verkennen we de visual 'Lessen met effect' en gaan we in gesprek om te ontdekken hoe we deze inzichten kunnen benutten om onze lessen nog effectiever te maken.
Ik ben lector en praktijkonderzoeker bij de AP Hogeschool, waar ik mij richt op sociale rechtvaardigheid en diversiteit in het kleuteronderwijs.
Ik behaalde mijn bachelor in kleuteronderwijs en master in onderwijskunde aan de UGent.
Met mijn ervaring als kleuterleraar en als onderzoekscoördinator binnen diverse projecten, combineer ik het liefst praktijk en wetenschap.
Ik ben ook co-auteur van twee populaire boeken rond jonge kinderen (Kleuterleerkracht, °2021 en Sssst, dat mag je niet zeggen, °2023) en host van de podcast Buiten de lijntjes, waar ik in gesprek ga met experts in kleuteronderwijs.
"Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin." "Meisjes kunnen geen brandweer worden!" "Papa, waarom is die meneer zo dik?"
Volwassenen veronderstellen vaak dat wanneer we niet praten over diversiteit of menselijke verschillen, kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen. Maar onderzoek is duidelijk: jonge kinderen zien wel degelijk verschillen. Ze zijn daarbij vaak ook niet te beschaamd om hier vragen rond te stellen of je te wijzen op wat 'anders' is. Kleuters ontwikkelen al vooroordelen over onder meer huidskleur, gender, beperkingen en lichaamsbouw. Die zijn niet onschuldig, maar hebben invloed op hun wereldbeeld en zelfbeeld. Nu én in de toekomst.
In deze workshop staan we stil bij de ontwikkeling van vooroordelen, de oorzaken hiervan én wat je hier als leraar of school aan kan doen.
Ik neem je graag mee in herkenbare voorbeelden, tools, onderzoek en praktijkgerichte tips voor sociaal rechtvaardig kleuteronderwijs
Ik ben Kim Expeels en mij kan je als pedagogisch begeleider Duits, communicatiewetenschappen, taaltechnologie en Public Relations in de regio's Oost- en West-Vlaanderen aanspreken. Daarnaast ben ik ook nog leraar Nederlands - Duits.
Mijn naam is Jonathan Delmeire en ik ben halftijds als leraar Frans en halftijds als pedagogisch begeleider Frans aan de slag en dit in regio Oost-Vlaanderen. Daarnaast fungeer ik ook als taalanimator (Roeland), ook bij leerlingen uit de lagere school.
Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen.
In deze boeiende sessie ontmoet je onder meer chatpartners, AI-schrijfassistenten en songwriters. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele valkuilen en gevaren.
Ik ben Astrid Meganck en als pedagogisch begeleider secundair onderwijs verbonden aan regio West-Vlaanderen. Ik ben enerzijds verbindingspersoon voor alle secundaire scholen van de scholengemeenschappen Houtland, Sint-Donaas en Sint-Aloysius Diksmuide. Anderzijds deed ik reeds heel wat expertise op rond schoolbeleid en -ontwikkeling.
Mijn naam is Jan Lingier en als pedagogisch begeleider basisonderwijs ben ik eveneens verbonden aan regio West-Vlaanderen. Naast verbindingspersoon voor alle basisscholen van de scholengemeenschappen Novus, Bewonderwijs, 9 Beaufort, RembertBasis en De Veerplank volg ik ook alles op wat ProfS en aanvangsbegeleiding betreft.
Workshop: 'Zij-instromers zonder school. Aanvangsbegeleiding uitgedaagd?!'(enkel van 15.30 - 17 uur)
Het lerarentekort is nijpend en zet onze schoolorganisatie onder druk. De zij-instromers geven extra pit aan onze aanvangsbegeleiding. Het is niet altijd makkelijk om starters duurzaam te binden aan onze organisatie. We werpen een blik op deze uitdagingen binnen onze aanvangsbegeleiding en (ruimer) ons personeels- en professionaliseringsbeleid. Via een digitale tool delen we inzichten hieromtrent.
Op die manier gaan we op zoek naar mogelijke kansen om het personeelsbeleid op jouw school te versterken.
Ik ben een pedagogisch begeleider met specifieke opdracht rond kwaliteitsontwikkeling van scholen en dit op Vlaanderenbreed niveau. Ik onderhoud contacten met de overheid rond onder meer de inspectie en Vlaamse toetsen. Voorheen was ik onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen; mijn doctoraat draaide rond effectiviteit van schooldoorlichtingen.
Workshop: ' Wat als de inspectie langs komt? Kansen en valkuilen voor de kwaliteit voor jouw school.' (enkel van 15.30 - 17 uur)
Deze sessie bevat de meest recente informatie over de werking van de onderwijsinspectie op scholen: Inspectie 2.0 en de nieuwe werking ('inspectie 2.0 op maat'). Daarnaast bespreken we hoe deze nieuwe werking kansen én valkuilen creëert voor de kwaliteitsontwikkeling in je school. We geven concrete tips om de 'kans' die een inspectiebezoek biedt, maximaal te benutten. We koppelen die inzichten ook aan de eigen ervaringen van de deelnemers. We reflecteren over de rol die je als schoolleider kan opnemen om positieve effecten te versterken en de ongewenste neveneffecten zo klein mogelijk te houden.
Ik heb ondertussen 18 jaar ervaring in onderwijs: voor de klas gestaan in de lagere school, zorgcoördinator en directeur geweest. Steeds gewerkt in de grootstedelijke context van centrum Antwerpen waar diversiteit een gegeven is.
Sinds drie schooljaren werkzaam bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen als pedagogisch begeleider met expertise wereldoriëntatie.
Workshop: 'Wereldoriëntatie als hefboom om aan diversiteit te werken.' (enkel van 13.30 - 15 uur)
Diversiteit kan je uit de huidige maatschappij niet meer weg denken.
Vanuit de leerplandoelen 'ontwikkeling van oriëntatie van de wereld' zoeken we naar hefbomen om rond diversiteit te werken.
Ook de kracht van kinderboeken nemen we mee in het verhaal.
Je kijkt kritisch naar je huidig beleid rond diversiteit en je krijgt door de werkvormen inspiratie om verder aan de slag te gaan in jouw school.
Ik werkte tien jaar in de forensische jeugdpsychiatrie De Patio en vijftien jaar in de reguliere kinder- en jeugdpsychiatrie De Korbeel te Kortrijk.
Ik heb een privépraktijk waar de focus op agressieregulatie bij jongeren ligt.
Daarnaast werk ik al twintig jaar als freelance-vormingswerker rond het thema Agressie en gedragsproblemen.
Sinds 2016 ben ik aan de VIVES Hogeschool in Kortrijk verbonden binnen de opleiding Sociaal-Agogisch Werk.
Ik ben auteur van verschillende boeken, waaronder Antwoorden op agressie en grensoverschrijdend gedrag.
Leer effectief omgaan met agressie en gedragsproblemen in de klas! In deze sessie ontvang je krachtige inzichten en concrete tools die je meteen kunt inzetten:
Ik ben pedagogisch begeleider zorg en kansen binnen regio West-Vlaanderen.
Workshop: 'Diversiteit is tegenwoordig heel normaal en inclusie de richting die we uitgaan.'
Diversiteit is tegenwoordig heel normaal, ermee omgaan blijft een uitdaging. Het is complex en we hebben allemaal onze vraagtekens. Willen we het hebben over wat werkt?
Inclusie is een manier om met diversiteit om te gaan en wordt ook verwacht binnen kwaliteitsvol onderwijs.
Inclusie betekent 'insluiten', de kans krijgen om mee te doen, mee te leren en te leven ondanks, of net dankzij, de aanwezige diversiteit. Wat houdt inclusie precies in? Waarom is het zo belangrijk?
Inclusie realiseren betekent omgaan met obstakels. Welke obstakels komen we tegen? Welke kunnen we beïnvloeden? Hoe kunnen we zelf extra obstakels voorkomen?
Inclusie realiseren doe je niet alleen. We hebben elkaar nodig. Leraren hebben steun nodig van het beleid. Hoe ondersteun je als directeur je lerarenteam? Eerst jijzelf als leidinggevende. Als leidinggevende moet je weten hoe je zelf kijkt naar diversiteit. Pas dan kan het personeel ondersteund worden. Welke rol kan een directeur spelen in een inclusieve school?
Diversiteit is tegenwoordig heel normaal en inclusie de richting die we uitgaan.
Mijn naam is Annick Vandroemme; ik ben onderwijzeres en stond zelf 23 jaar in de klas.
Ik heet Priscilla Smullenberghs en heb 27 jaar ervaring als ondernemende kleuterjuf.
Deze praktijkervaring nemen we allebei mee naar Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), waar we beiden als nascholer én als regiocoördinator voor respectievelijk het basis- en kleuteronderwijs actief zijn.
Door middel van workshops en projecten ondersteunen we schoolteams in het inrichten van een ondernemende leeromgeving. Zo kunnen leraren hun kleuters en leerlingen nog bewuster coachen in het groeien in vaardigheden zoals zelfkennis, zelfstandigheid, zorgzaamheid, verantwoordelijkheidszin, doorzettingsvermogen, samenwerken, initiatief nemen ...
Workshop: 'Breed evalueren: sociale vaardigheden en leren leren (kleuter & lager)' (enkel van 13.30 - 15 uur)
Groeigericht evalueren (en rapporteren) van vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, samenwerken, zelfstandig werken, respect voor materiaal en voor elkaar ... hoe pak je dat aan?
Op een haalbare en visuele manier gaan we aan de slag om zowel klassikaal als individueel de groei in vaardigheden en attitudes op het vlak van leren leren en sociale vaardigheden te stimuleren en in kaart te brengen.
De growth mindset en het eigenaarschap staan hierbij centraal. Weinig planlast en vooral activiteiten met effect op de klasvloer. Voor het lager zijn de individuele groeikaarten meteen ook bruikbaar als rapportering.
Ik ben pedagogisch begeleider zorg en kansen binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Onze scholen worden steeds meer divers (in de brede zin van het begrip). Constructief omgaan met verschil en het waarderen is (vanuit ons pedagogisch project) de norm, maar het is tegelijkertijd een hele uitdaging.
Vanuit ons eigen referentiekader reageren we allemaal anders op verschil, vaak ervaren we dat het `schuurt'. Onze professionele opdracht en de visie van onze school bepalen echter dat we via dialoog diversiteit actief willen benutten als een kracht eerder dan als een belemmering.
De dialoogcirkel biedt houvast om concreet aan de slag te gaan met diversiteitskwesties die vanuit verschil op je afkomen. Na een introductie over diversiteit gaan we in deze workshop met (jouw) concrete casussen aan de slag.
Vergeet niet je eigen casussen mee te brengen!