- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijkvaak uitdagend is. Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- (W)elke leraar doet ertoe?!Elke leraar doet ertoe! We horen het zo vaak, maar is dat echt zo? En als het zo is, wat bedoelen we er dan mee? Ja, de leraar doet ertoe! We hebben een prachtig, maar moeilijk vak. En hoe vul je dat vak nu het beste in? Welke leraren doen er nu het meest toe en wat doen zij effectief? In deze sessie duik je dieper in het leraarschap, je verkent jouw leraarstijl en ontdekt de 10 kenmerken van de professionele leraar en het lerarenteam. Kortom tijd voor reflectie en verdieping!Op aanvraag
- Effectieve didactiek en ZILL; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod (W)elke leraar doet ertoe en Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- "Rust in de tienergroep” – Relaxed voor de klas voor Secundair OnderwijsAls leerkracht in het secundair onderwijs is het cruciaal om een effectieve en gecontroleerde klasomgeving te creëren. Wat je elke les doet is bepalend voor de rust op lange termijn. In dit programma breken we met kleine gewoontes en vervangen we ze door een duurzame aanpak die zowel voor de leerkracht als de leerlingen een voelbaar verschil in rust en lesplezier kan brengen.Meerdere dataOnline