De atlas is opgenomen in de leerplannen als essentieel hulpmiddel om de leerplandoelen de realiseren. Maar welke atlas kies je? Ga je voor de gedrukte versie of de digitale versie? En wat met GIS-kaarten?
Aardrijkskunde 1ste graad - A-stroom
Aardrijkskunde - 3de graad - D/A-finaliteit
Aardrijkskunde - 3de graad - D-finaliteit
Aardrijkskunde - 2de graad - D-finaliteit
Aardrijkskunde B+S - 3de graad - D-finaliteit
Aardrijkskunde - 2de graad - D/A-finaliteit
Toeristische geografie B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
De gedrukte atlas heeft volgende sterke punten:
De atlas moet ook gebruikt worden bij de evaluatie, en dat betekent dat de leerling ook voldoende met de atlas moet geoefend hebben (in de les en thuis).
Het spreekt voor zich dat leerlingen best eenzelfde atlas gebruiken van 1 tot 6 (als je de prijs over 6 jaar deelt, dan valt die heus wel mee). Het school/thuis-verhaal kun je op twee manieren invullen:
Enkele aandachtspunten:
Indien leerlingen vroegtijdig de school verlaten, dan kan de school de atlas overnemen om te gebruiken in de klas of ter beschikking te stellen van kinderen uit kansarme gezinnen.
Het digitale verhaal is in volle evolutie, en naar de toekomst toe zul je moeten afwegen of het nog nodig is om de leerlingen verplicht een gedrukte atlas te laten aankopen – wel met dien verstande dat er sowieso gedrukte atlassen in de klas aanwezig moeten zijn.
Er zijn nu al digitale atlassen beschikbaar:
Ook in Nederland zijn er interessante digitale atlassen:
Geografische informatiesystemen (GIS) komen in alle leerplannen aan bod en worden gradueel opgebouwd in een leerlijn van eenvoudige GIS-viewers in de eerste graad tot het gebruik van webGIS in de derde graad.
In tegenstelling tot traditionele atlaskaarten zijn GIS-kaarten dynamisch en interactief. Ze bestaan uit verschillende kaartlagen die je zelf kunt toevoegen of aanpassen. Zo ontstaat een kaartomgeving die uitnodigt tot onderzoekend leren en actief geografisch denken.
Om leerkrachten hierin te ondersteunen, hebben we met de steun van ESRI Belux een eigen GIS-domein opgezet binnen ArcGIS Online. Voor elke graad is er materiaal beschikbaar in de vorm van kaarten en werkbladen, afgestemd op het leerplan.
Een greep uit de kaarten:
Wil je meer (en de werkbladen): vraag via jouw begeleider aardrijkskunde toegang tot het platform.
Tip: Elke school kan gratis een domein binnen ArcGIS Online aanvragen, dit via deze site.