Hoe ontwerp ik een evaluatie voor de les LO: een stappenplan

Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerdoelen, leeractiviteiten en de wijze van evalueren logisch met elkaar samenhangen.

Hoe ontwerp ik een evaluatie?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Vertrek vanuit de leerplandoelen
    Bepaal welk leerplandoel je wil bereiken met je leerlingen tijdens een les/lessenreeks vanuit hoge verwachtingen.
  • Formuleer heldere leerdoelen
    Bepaal in duidelijke en concrete zinnen wat je wil dat de leerlingen aan het einde van de les(sen) kunnen. Wat wens je dat ze beheersen of bereikt hebben? Formuleer dit in termen van kennis, vaardigheden of attitudes.
  • Stel succescriteria op
    Definieer wat de leerling moet kunnen tonen of doen om aan te geven dat het doel bereikt is. Dit zorgt ervoor dat leerlingen weten wanneer ze de opdracht goed hebben uitgevoerd. Zorg dat de criteria helder, meetbaar en transparant zijn voor zowel leraar als leerling én communiceer ze mondeling, op papier, zichtbaar in smartschool, in een demonstratie, filmpje ...
  • Bepaal hoe leerlingen hun leerproces aantonen
    Kies gepaste evaluatievormen waarmee leerlingen kunnen aantonen dat ze doelgericht en succesvol aan het werk zijn. Denk hierbij aan:
    • zelfevaluatie
    • peer-evaluatie (partnerevaluatie)
    • zelfreflectie
    • observatieopdrachten
    • ...  
          Leg vast hoe je aan een eindoordeel komt en op basis van welke criteria. 
  • Kies krachtige leeractiviteiten en werkvormen
    Ontwikkel en selecteer activiteiten, werkvormen of spelvormen die aansluiten bij de leerdoelen. Zorg voor voldoende oefenkansen, variatie en differentiatie waar nodig.
    Voorzie mogelijkheden voor feedback: laat leerlingen zichzelf en elkaar bijsturen via gerichte feedbackmomenten.
  • Monitor de voortgang en stuur bij
    Evalueer tussentijds en op het einde in welke mate de leerlingen de leerdoelen bereikt hebben.
    Gebruik deze informatie om indien nodig bij te sturen. Communiceer daarbij helder over wat goed loopt en wat nog aandacht vraagt, zodat leerlingen gericht kunnen blijven groeien.

Mogelijke reflectievragen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe zorg je dat je leerlingen exact weten wat er van hen verwacht wordt?
  • Hoe zorg je ervoor dat de evaluatie zodanig in het leren vervat zit zodat leerlingen het leerproces zelf in handen nemen.
  • Hoe ga je doelgericht na wat je leerlingen kennen en kunnen?
  • Hoe beoordeel en interpreteer je data die je verzamelt?
  • Hoe geef je feedback die het leren optimaliseert?
  • Welke vervolgacties onderneem je om het leren te optimaliseren?

Meer informatie over evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

Meer inspiratie nodig?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?