Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerdoelen, leeractiviteiten en de wijze van evalueren logisch met elkaar samenhangen.
Basisoptie Sport 1ste graad - B-stroom
Basisoptie Sport 1ste graad - A-stroom
Beweging en sport B+S - 3de graad - A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding - 3de graad - D-D/A-A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding 1ste graad - A+B-stroom
Sport B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - A-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Bepaal welk leerplandoel je wil bereiken met je leerlingen tijdens een les/lessenreeks vanuit hoge verwachtingen.
Leg vast hoe je aan een eindoordeel komt en op basis van welke criteria.
Bepaal in duidelijke en concrete zinnen wat je wil dat de leerlingen aan het einde van de les(sen) kunnen. Wat wens je dat ze beheersen of bereikt hebben? Formuleer dit in termen van kennis, vaardigheden of attitudes.
Definieer wat de leerling moet kunnen tonen of doen om aan te geven dat het doel bereikt is. Dit zorgt ervoor dat leerlingen weten wanneer ze de opdracht goed hebben uitgevoerd. Zorg dat de criteria helder, meetbaar en transparant zijn voor zowel leraar als leerling én communiceer ze mondeling, op papier, zichtbaar in smartschool, in een demonstratie, filmpje ...
Kies gepaste evaluatievormen waarmee leerlingen kunnen aantonen dat ze doelgericht en succesvol aan het werk zijn. Denk hierbij aan:
Ontwikkel en selecteer activiteiten, werkvormen of spelvormen die aansluiten bij de leerdoelen. Zorg voor voldoende oefenkansen, variatie en differentiatie waar nodig.
Voorzie mogelijkheden voor feedback: laat leerlingen zichzelf en elkaar bijsturen via gerichte feedbackmomenten.
Evalueer tussentijds en op het einde in welke mate de leerlingen de leerdoelen bereikt hebben.
Gebruik deze informatie om indien nodig bij te sturen. Communiceer daarbij helder over wat goed loopt en wat nog aandacht vraagt, zodat leerlingen gericht kunnen blijven groeien.