Het burgerschapskompas is voor elke school die een zicht wil krijgen op burgerschapsvorming in de school. Het burgerschapskompas is een digitale vragenlijst voor leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs.
Je schrijft in voor een betekenisvolle analysegroep. Dit is een groep leerlingen waarvan je de resultaten samen wil bespreken. Je kan dus meerdere inschrijvingen doen voor je school, of net één inschrijving over verschillende instellingsnummers. Per analysegroep zal je een analyserapport ontvangen.
Deelnemen aan het burgerschapskompas kost 30 euro per school. Je kan voor dit bedrag meerdere inschrijvingen doen voor je school. Voor de facturatie zal een instellingsnummer gevraagd worden.
Op het einde van het inschrijvingsproces krijg je een link waarmee leerlingen kunnen invullen. Deze link zal open staan tussen 1 februari en de paasvakantie. Deze link kunnen leerlingen gebruiken om de vragenlijst anoniem en digitaal in te vullen. Dit kan klassikaal of individueel afgenomen worden. De invulduur van de gehele vragenlijst schommelt tussen 20 minuten tot 40 minuten. De antwoorden worden automatisch verwerkt.
Eind juni krijg je een analyserapport dat je kan gebruiken om samen betekenis te geven aan de resultaten. Je krijgt niet enkel de resultaten maar ook gedetailleerde informatie, begeleidende werkvormen en verdere ondersteuningsmogelijkheden. De resultaten van de voorbije schooljaren kan je doorlopen via het kwaliteitsplatform.
Vanaf schooljaar 2024-2025 krijg je een digitaal, interactief en procesbegeleidend analyserapport. Dit is een bewuste keuze, omdat we op die manier de gezamelijke betekenisgeving in schoolteams en de impact op kwaliteitsontwikkeling willen ondersteunen. De komende schooljaren willen we hierbij nog extra functionaliteiten uitrollen. Bij vragen of feedback kan je terecht bij onderstaande contactgegevens.
Het burgerschapskompas maakt gebruik van de verschillende pijlers van inspirerend burgerschap: actie ondernemen, onderzoeken, verbindend dialogeren, reflecteren. Voor deze pijlers werden thema's geformuleerd waarbij leerlingen vragen beantwoorden over hun eigen attitudes (leerlingattitudes) én de concrete klas- en schoolpraktijk. Daarnaast bevat het een aantal elementen van schoolklimaat.
Hieronder vind je een overzicht van alle items. De items zijn indien relevant gelinkt met één of meerdere doelen uit het zill leerplan, maar zijn inhoudelijk niet dekkend voor deze doelen.
Het burgerschapskompas werd ontwikkeld in 2020 door een divers team met onderzoekervaring en praktijkervaring: Dorien Sampermans, Julie Van Rijckegem, Graziela Dekeyser, Tom Uytterhoeven en Jerissa de Bilde.
Met feedback of vragen kan je terecht op het mailadres kwaliteitsplatform@katholiekonderwijs.vlaanderen