Om leerplannen kwaliteitsvol te realiseren is het onder meer belangrijk om weloverwogen met leermiddelen om te gaan. Leerlingengroepen en vakgroepen zijn vaak divers qua samenstelling, scholen werken in hun eigen specifieke context en ook het aanbod van leermiddelen is divers. Het is dus belangrijk om als beleidsteam en als vakgroep doordachte keuzes te maken in functie van het leerproces van leerlingen. Op de PRO-pagina Bewust en geïnformeerd omgaan met leermiddelen vind je een drieluik dat je daarbij ondersteunt:
De kijkwijzer voor vakgroepen is opgebouwd rond drie pijlers die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn wanneer het gaat over leerplanrealisatie: vak, leerlingen en leraren. Elke invalshoek bestaat uit een aantal vragen met betrekking tot leermiddelen waarover de vakgroep kan reflecteren en overleggen vanuit de eigen schoolcontext. Een aantal vragen die relevant zijn voor het bewust omgaan met leermiddelen kunnen los van de eigen context worden beantwoord. Zo heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen alle leermiddelen van de derde graad gescreend op wat erin aan bod komt aan de hand van volgende vier richtvragen:
Hoe zijn we daarbij te werk gegaan? Vorig schooljaar hebben we leermiddelen voor het eerste leerjaar van de derde graad gescreend op basis van die richtvragen. Over de resultaten ervan zijn we in overleg gegaan met de betrokken uitgeverijen die er op hun beurt mee aan de slag zijn gegaan. In december 2024 hebben we op basis van de beschikbare leermiddelen voor de volledige derde graad een nieuwe screening uitgevoerd. De resultaten daarvan kan je op de PRO-pagina lezen. We hopen dat ze leraren en vakgroepen ertoe aanzetten om bewust leermiddelen te gebruiken rekening houdend met wat leerplannen minimaal vragen, waartoe ze inspireren en welke ruimte ze laten aan de expertise en professionaliteit van leraren en vakgroepen.