Bewust omgaan met leermiddelen in de derde graad secundair onderwijs

do 20 maart 2025

Om leerplannen kwaliteitsvol te realiseren is het onder meer belangrijk om weloverwogen met leermiddelen om te gaan. Leerlingengroepen en vakgroepen zijn vaak divers qua samenstelling, scholen werken in hun eigen specifieke context en ook het aanbod van leermiddelen is divers. Het is dus belangrijk om als beleidsteam en als vakgroep doordachte keuzes te maken in functie van het leerproces van leerlingen. Op de PRO-pagina Bewust en geïnformeerd omgaan met leermiddelen vind je een drieluik dat je daarbij ondersteunt:

  • een kijkwijzer ‘leermiddelenbeleid’ voor directies en beleidsteams
  • een kijkwijzer ‘bewust leermiddelen kiezen’ voor vakgroepen (met een aantal methodieken om er concreet mee aan de slag te gaan)
  • vanaf nu ook een screening van de leermiddelen derde graad van de Vlaamse educatieve uitgeverijen Die Keure, Lernova, Pelckmans, Plantyn en Van In.

Kijkwijzer vakgroepen

sla link op in klembord

Kopieer

De kijkwijzer voor vakgroepen is opgebouwd rond drie pijlers die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn wanneer het gaat over leerplanrealisatie: vak, leerlingen en leraren. Elke invalshoek bestaat uit een aantal vragen met betrekking tot leermiddelen waarover de vakgroep kan reflecteren en overleggen vanuit de eigen schoolcontext. Een aantal vragen die relevant zijn voor het bewust omgaan met leermiddelen kunnen los van de eigen context worden beantwoord. Zo heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen alle leermiddelen van de derde graad gescreend op wat erin aan bod komt aan de hand van volgende vier richtvragen:

  • Is de methode in lijn met de krachtlijnen en aandachtspunten in de pedagogisch-didactische duiding van het leerplan?
  • Sluit de methode inhoudelijk aan bij de leerplandoelen en komen de leerplandoelen aan bod op een manier zoals bedoeld in het leerplan?
  • Is het voor de leraar duidelijk wat hij aan bod moet laten komen omdat het vanuit het leerplan wordt gevraagd, en wat hij kan aanbieden?
  • Biedt de methode ruimte of inspiratie voor eigen keuzes, een eigen didactische aanpak of differentiatie door de school/vakgroep/leraar?

Screening

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe zijn we daarbij te werk gegaan? Vorig schooljaar hebben we leermiddelen voor het eerste leerjaar van de derde graad gescreend op basis van die richtvragen. Over de resultaten ervan zijn we in overleg gegaan met de betrokken uitgeverijen die er op hun beurt mee aan de slag zijn gegaan. In december 2024 hebben we op basis van de beschikbare leermiddelen voor de volledige derde graad een nieuwe screening uitgevoerd. De resultaten daarvan kan je op de PRO-pagina lezen. We hopen dat ze leraren en vakgroepen ertoe aanzetten om bewust leermiddelen te gebruiken rekening houdend met wat leerplannen minimaal vragen, waartoe ze inspireren en welke ruimte ze laten aan de expertise en professionaliteit van leraren en vakgroepen.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio