Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'
Hoe kan het doelbewust inzetten van licht en schaduw (visuele bouwstenen) de sfeer en narrativiteit in een kortfilmscène (eigen creatie) versterken?
LPD 12: De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.
LPD 3: De leerlingen analyseren expressiemogelijkheden van visuele bouwstenen, technologieën, technieken of materialen in functie van eigen creaties.
LPD 6: De leerlingen creëren persoonlijk artistiek werk vanuit een artistieke taal en vanuit hun verbeelding met behulp van bouwstenen, technieken en materialen.
In deze fase verkennen de leerlingen het onderzoeksprobleem rond de expressiemogelijkheden van licht en schaduw binnen de context van audiovisuele creatie. Ze onderzoeken hoe verschillende lichtopstellingen, lichtbronnen en de manipulatie van schaduwen de visuele impact en de emotionele lading van een scène kunnen beïnvloeden. De leerlingen kunnen diverse voorbeelden analyseren uit de traditionele en hedendaagse audiovisuele cultuur, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van licht en schaduw als expressief middel. Ze kunnen stilstaan bij het perspectief van de toeschouwer en de kunstenaar en hoe beiden de kunstuiting interpreteren.
De leerlingen formuleren een specifieke onderzoeksvraag die gericht is op het verkennen van de relatie tussen licht en schaduw en hun expressieve kracht in een audiovisuele creatie. Een mogelijk voorbeeld van een onderzoeksvraag is hierboven reeds gegeven: "Hoe kan het doelbewust inzetten van licht en schaduw (visuele bouwstenen) de sfeer en narrativiteit in een kortfilmscène (eigen creatie) versterken?"
Leerlingen verkennen verschillende onderzoeksmethoden die geschikt zijn om deze onderzoeksvraag te beantwoorden. Dit kan bestaan uit:
Leerlingen formuleren een duidelijk onderzoeksplan waarin ze hun onderzoeksvraag, doelstellingen, gekozen methoden en een concrete planning beschrijven. Ze denken na over hoe ze de resultaten van hun onderzoek zullen integreren in hun eigen creatie en hoe ze hun bevindingen zullen presenteren.
Leerlingen verzamelen gegevens volgens hun onderzoeksplan. Dit kan inhouden:
Leerlingen analyseren de verzamelde gegevens. Ze zoeken naar patronen en verbanden tussen de manier waarop licht en schaduw worden ingezet in de geanalyseerde voorbeelden en de effecten die ze teweegbrengen. Ze reflecteren op de resultaten van hun experimenten en hoe deze overeenkomen met de bevindingen uit de analyse en de literatuur. Op basis van deze analyse trekken ze conclusies over hoe een doelbewuste inzet van licht en schaduw de sfeer en narrativiteit in hun eigen kortfilmscène kan versterken. Ze kunnen ook aanbevelingen formuleren voor hun eigen creatie op basis van hun bevindingen.
1 Candy, L. (2006). Practice-based research: A guide. Sydney: University of Technology Sydney.