Zelfevaluatie voor schoolleiders

In een voortdurend veranderende onderwijscontext is het belangrijkste instrument dat een schoolleider kan inzetten: zichzelf. Inzicht in je eigen groeikansen en ontwikkelpotentieel is essentieel om met vertrouwen en visie leiding te geven.

Inhoud en visie

sla link op in klembord

Kopieer

De onderstaande evaluatie-instrumenten ondersteunen je bij deze professionele ontwikkeling. Ze kunnen dienen als een praktische checklist voor zelfreflectie, maar zijn ook inzetbaar om gedrag en competenties die bij effectief schoolleiderschap horen, in kaart te brengen.

Deze tools zijn bovendien uitermate geschikt om een open en constructieve dialoog op gang te brengen:

  • tussen schoolleiders en hun teamleden,
  • tussen het schoolbestuur en de schoolleiding,
  • én tussen schoolleiders onderling.

Gebruik

sla link op in klembord

Kopieer

Zelfevaluatie-instrument op basis van het 'Kernprofiel voor schoolleiderschap in het Vlaams Onderwijs' (2025)

sla link op in klembord

Kopieer

Aan de hand van de zes rubrieken in het kernprofiel voor schoolleiderschap reflecteer je op je eigen functioneren. We stellen reflectievragen bij het:

  • persoonlijk leiderschap,
  • leidinggeven aan de kwaliteit van onderwijs,
  • visiegericht werken,
  • ontwikkelen van mensen,
  • ontwikkelen van de school
  • investeren in goede relaties met de omgeving.

We bieden drie varianten aan:

Acht gedragingen van schoolleiders die veranderprocessen naar succes leiden

sla link op in klembord

Kopieer

(Kelly Thyssen, Lana Dekoning & Jan Vanhoof, Universiteit Antwerpen)

Deze evaluatie vertrekt vanuit de dragers van het beleidsvoerend vermogen (Vanhoof & Vanpeteghem, Universiteit Antwerpen) en maakt hierbij de koppelling met succesvol schoolleidergedrag tijdens veranderprocessen. Bij elke drager van het beleidsvoerend vermogen wordt leiderschapsgedrag beschreven dat onsuccesvol, matig en sterk succesvol is. Hierdoor kan je dit instrument niet enkel als reflectie-instrument maar evengoed als voorbereidingsinstrument voor een veranderproces gebruiken.

Zelfbeoordeling ‘Effectief Schoolleiderschap'

sla link op in klembord

Kopieer

Overgenomen uit: Larock, Y. (2023) Meesterlijk schoolleiderschap. Inspiratie voor impact in onderwijs. Pelckmans.

Deze tool is een afgeleide van de online 360° feedback bevraging 'Effectief Schoolleiderschap'.

Deze evaluatie somt 81 taken voor effectief schoolleiderschap op die je zelf kan beoordelen op een schaal van 1 (doe ik zeer zelden ) tot 5 ( doe ik zeer geregeld).

Deze taken worden aan opdrachten gekoppeld waarvan je per opdracht de gemiddelde score kan berekenen. De opdrachten worden in drie dimensies ingedeeld: 

  • opdrachten die bij het realiseren van de onderwijsambitie horen,
  • opdrachten die bij het cultiveren van het leerklimaat horen en
  • opdrachten die de organisatiekwaliteit versterken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio