Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren in de studierichting basiszorg en ondersteuning. De adviezen kwamen tot stand vanuit overleg met de sectoren van de social profit.
Algemene informatie over stage en werkplekleren vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.
De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stage-activiteitenlijsten.
Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding (in samenwerking met de sector en verder doorvertaald conform het leerplan) op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.
Het overzichtsdocument met de adviezen voor de verschillende studierichtingen kan je hier downloaden.
Algemene informatie vind je op de pro-pagina Duaal leren.
Het Vlaams Instituut voor Vorming en Opleiding (VIVO) ontwikkelde de website Duaal leren in de social-profit voor werkgevers. Je vindt er o.a. informatie over de ondersteuning en procedure voor werkgevers.
In de studierichting basiszorg en ondersteuning duaal geldt een overeenkomst alternerende opleiding.
De werkplekcomponent omvat gemiddeld op jaarbasis minstens 20 opleidingsuren per week op de reële werkplek. Indien de werkplek in aanmerking komt voor de sociale maribel regeling kan er een deeltijdse arbeidsovereenkomst gesloten worden. Wanneer de jongere een deeltijds arbeidsovereenkomst sluit moet de leerling 20 uur werkplekleren aanvullen met de lestijden op school; het totaal hoeft geen 38 opleidingsuren te zijn.
De leerling wordt gedurende de volledige opleiding tewerkgesteld bij de twee doelgroepen: (kinderen (0-12 jaar) en volwassenen met een zorgbehoefte (18+). Er wordt geen volgorde of duur van de settings bepaald. De focus ligt op het inoefenen van de juiste competenties (de competenties van de beroepskwalificaties (BK’s) en de set van indalende competenties) en het contact met de doelgroep.
Je kan hier een sjabloon downloaden om het opleidingsplan van de leerling duaal vorm te geven.