Werkplekleren en stage in de studierichting basiszorg en ondersteuning

Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren in de studierichting basiszorg en ondersteuning. De adviezen kwamen tot stand vanuit overleg met de sectoren van de social profit.

Stage

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene informatie over stage en werkplekleren vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.

Uitgangspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • De logistieke én indalende competenties van de kinderbegeleider en verzorgende/zorgkundige kunnen worden ingeoefend in contexten zorg en welzijn.
  • De focus ligt op de competenties en het contact met doelgroepen.
  • De mentor kan iemand zijn die de aan te leren taken ook uitoefent, maar niet per se dezelfde functie (logistiek assistent of huishoudhulp) heeft in de organisatie. De mentor moet weten hoe een taak op kwaliteitsvolle wijze wordt uitgeoefend.

Organisatie en stagevolume

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen lopen minimaal 16 graaduren stage.
  • De contexten ‘kinderen (0 tot 12 jaar) én volwassenen/ouder met een zorgbehoefte + 18 jaar) komen beide, indien mogelijk, op stage evenwaardig aan bod.
  • In de meest ideale situatie valt de stage uiteen in twee gelijke delen en een keuzedeel. Bijvoorbeeld:
    • Een (derde) deel bij kinderen;
    • Een (derde) deel bij volwassenen/ ouderen met een zorgbehoefte;
    • Een (derde) deel keuze tussen kinderen of volwassenen/ouderen met een zorgbehoefte in functie van de interesse van de jongere en/of het regionale situatie aanbod.
  • Het is de school die in samenspraak met de jongere, rekening houdend met de lokale situatie beslist.

Mogelijke contexten of settings

sla link op in klembord

Kopieer

  • Component kinderen:
    • Groepsopvang voor baby’s en peuters (KDV’s)
    • Dienst voor onthaalouders (o.w.v. ondersteuningskader: niet bij zelfstandige onthaalouders, wel als er omkadering is vanuit een organisatie)
    • Opmerking: de overige contexten die staan vermeld voor de opleiding Opvoeding en begeleiding zijn mogelijk, maar worden prioritair voorbehouden voor de DA- opleiding en 7 de leerjaar Kinderbegeleider.
  • Component volwassenen met een zorgbehoefte:
    • Algemeen ziekenhuis;
    • Psychiatrisch ziekenhuis;
    • Universitair ziekenhuis;
    • Revalidatie ziekenhuis;
    • Voorzieningen in de ouderenzorg (woonzorgcentra, beschut wonen, …);
    • Voorzieningen in de geestelijke gezondheidszorg (psychiatrische verzorgingstehuizen)
    • Opmerking: andere settings zijn mogelijk maar prioritair voorbehouden voor andere leerlingengroepen. 
  • Samengevat:
    • De focus ligt op de residentiële ouderenzorg en opvang van kinderen (0 tot 3 jaar).
    • De setting van de buitenschoolse opvang en van de gezinszorg hoeven niet aan bod te komen in de derde graad Basiszorg en ondersteuning (prioritair voorbehouden voor 7 de leerjaar en D/A).

Aanbevelingen vanuit het overleg met de sector

sla link op in klembord

Kopieer

  • Vanuit een focus op kwaliteitsvolle stages gaat de voorkeur uit naar een keuze voor blokstages.
  • In een zorginstelling of organisatie lopen leerlingen uit verschillende studierichtingen en leerjaren stage. Het is voor een mentor niet evident om te onderscheiden welke (stage)doelen van toepassing zijn voor de verschillende leerlingen. Het is dan ook aangewezen om blijvend in overleg te gaan met de stageplaatsen en voor elke stageperiode duidelijk aan te geven aan welke leerdoelen de leerling moet werken en wat de wederzijdse verwachtingen zijn tussen school en stageplaats.

Stageactiviteitenlijst

sla link op in klembord

Kopieer

De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stage-activiteitenlijsten.

Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding (in samenwerking met de sector en verder doorvertaald conform het leerplan) op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.

Overzicht adviezen stage voor de verschillende studierichtingen

sla link op in klembord

Kopieer

Het overzichtsdocument met de adviezen voor de verschillende studierichtingen kan je hier downloaden.

Duaal

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene informatie vind je op de pro-pagina Duaal leren.

Het  Vlaams Instituut voor Vorming en Opleiding (VIVO) ontwikkelde de website Duaal leren in de social-profit voor werkgevers. Je vindt er o.a. informatie over de ondersteuning en procedure voor werkgevers.

Werkplekcomponent

sla link op in klembord

Kopieer

In de studierichting basiszorg en ondersteuning duaal geldt een overeenkomst alternerende opleiding.

De werkplekcomponent omvat gemiddeld op jaarbasis minstens 20 opleidingsuren per week op de reële werkplek. Indien de werkplek in aanmerking komt voor de sociale maribel regeling kan er een deeltijdse arbeidsovereenkomst gesloten worden. Wanneer de jongere een deeltijds arbeidsovereenkomst sluit moet de leerling 20 uur werkplekleren aanvullen met de lestijden op school; het totaal hoeft geen 38 opleidingsuren te zijn.

De leerling wordt gedurende de volledige opleiding tewerkgesteld bij de twee doelgroepen: (kinderen (0-12 jaar) en volwassenen met een zorgbehoefte (18+). Er wordt geen volgorde of duur van de settings bepaald. De focus ligt op het inoefenen van de juiste competenties (de competenties van de beroepskwalificaties (BK’s) en de set van indalende competenties) en het contact met de doelgroep.

Sjabloon opleidingsplan

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan hier een sjabloon downloaden om het opleidingsplan van de leerling duaal vorm te geven.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?