Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren onder de vorm van kwaliteitsvolle stages en werkplekleren duaal in de studierichting verzorgende/zorgkundige. De adviezen kwamen tot stand vanuit overleg met de sectoren van de social profit.
Algemene informatie over stage en werkplekken vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.
In functie van de tewerkstelling als verzorgende is de keuze voor de thuiscontext essentieel (brede invulling van de thuiscomponent).
De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stageactiviteitenlijsten.
Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.
De specifieke activiteitenlijst voor deze studierichting is in samenwerking met de sector uitgewerkt en is verder doorvertaald conform het leerplan en aangevuld met suggesties tot een verdere concretering.
Het overzichtsdocument met de adviezen voor de verschillende studierichtingen kan je hier downloaden.
Algemene informatie vind je op de Pro.-pagina Duaal leren.
Het Vlaams Instituut voor Vorming en Opleiding (VIVO) ontwikkelde de website Duaal leren in de social-profit voor werkgevers. Je vindt er o.a. informatie over de ondersteuning en procedure voor werkgevers.
In de studierichting verzorgende/zorgkundige duaal geldt een overeenkomst alternerende opleiding.
De werkplekcomponent omvat gemiddeld op jaarbasis minstens 20 opleidingsuren per week op de reële werkplek. Indien de werkplek in aanmerking komt voor de sociale maribel regeling kan er een deeltijdse arbeidsovereenkomst gesloten worden. Wanneer de jongere een deeltijds arbeidsovereenkomst sluit moet de leerling 20 uur werkplekleren aanvullen met de lestijden op school; het totaal hoeft geen 38 opleidingsuren te zijn.
Gezien de verschillende mogelijke contexten binnen deze opleiding verzorgende/zorgkundige duaal dient de leerling zijn opleidingstraject te vervullen op zowel een werkplek in een residentiële setting als op een werkplek in de thuiszorg. Merk op: onderstaande contexten wijken af van de contexten die werden opgenomen in de adviezen voor stage.
Onder 'residentiële setting' wordt begrepen:
Onder de 'setting thuiszorg' wordt begrepen:
Bovendien gelden volgende afspraken:
Je kan hier een sjabloon downloaden om het opleidingsplan van de leerling duaal vorm te geven.