Werkplekleren en stage in de studierichting persoonsbegeleider

Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren onder de vorm van kwaliteitsvolle stages en werkplekleren duaal in de studierichting persoonsbegeleider. De adviezen kwamen tot stand vanuit overleg met de sectoren van de social profit.

Stage

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene informatie over stage en werkplekken vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.

Uitgangspunten

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen kunnen hun opleidingstraject vervullen binnen één setting zoals:

  • bijzondere jeugdzorg (jeugdhulp)
  • voorzieningen voor personen met een handicap
  • kinder- en jeugdpsychiatrie
  • eerste lijn algemeen welzijnswerk
  • ouderenzorg
  • kinderziekenhuis
  • school
  • jeugdrechtbank
  • OCMW

Wenst de leerling omwille van o.a. interesses en de regionale situatie ervaring op te doen in verschillende settingen, dan is dat uiteraard een mogelijkheid. Het is de school die in samenspraak met de leerling de setting  kiest.

Organisatie en stagevolume

sla link op in klembord

Kopieer

  • minimaal 8 weken stage (= advies);
  • in principes zijn alle stageplaatsen of settings in de sectoren (welzijn) toegankelijk, maar omwille van de leeftijd en de maturiteit zijn onderstaande aanbodsvormen het meest aangewezen;
  • vanuit de sector is er een voorkeur voor langere stageperiode(s).

Mogelijke contexten of aanbodsvormen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Voorzieningen in de jeugdhulp:
    • centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning;
    • organisaties voor bijzondere jeugdzorg (prioritair gericht op de jongere kinderen);
    • dagcentra (prioritair gericht op de jongere kinderen.

  • de aanbodsvormen preventieve gezinsondersteuning:
    • de huizen van het kind;
    • laagdrempelig aanbod opvoedingsondersteuning voor aanstaande gezinnen en gezinnen met kinderen (bv. opvoedingswinkels); 
    • laagdrempelig aanbod spel en ontmoeting voor aanstaande gezinnen en gezinnen met kinderen; 
    • laagdrempelig aanbod preventieve gezinsondersteuning voor aanstaande gezinnen en gezinnen met kinderen (bv. de inloopteams);
    • laagdrempelig mobiel aanbod preventieve gezinsondersteuning voor aanstaande gezinnen en gezinnen met kinderen;
    • laagdrempelig aanbod preventieve gezinsondersteuning voor aanstaande gezinnen en gezinnen met het oog op versterking van onderwijskansen;
    • de OverKop-huizen;
    • de consultatiebureaus;

  • de organisatoren kinderopvang baby's en peuters met dienst ondersteuningsplan (DOP, kwetsbare groepen) of inclusieve opvang;

  • voorzieningen voor personen met een handicap:
    • vergunde zorgaanbieders voor meerderjarigen (residentieel en niet residentieel);
    • multifunctionele centra;
    • vergunde zorgaanbieders voor niet-aangeboren hersenletsel (NAH);
    • vrijetijdsorganisaties;

  • individuele budgethouders;
  • ...

De opleiding van persoonsbegeleider biedt heel wat kansen om nadien aan de slag te gaan als persoonlijk assistent bij een persoonsvolgend budget (PVB) houder. Uiteraard is dit geen evidente stageplek, maar er zijn heel wat ondersteunende organisaties die een rol kunnen spelen bij het opvolgen van een mogelijke stage. We denken hierbij aan de bijstandsorganisaties en organisaties voor diensten persoonlijke assistentie (DPA).

Stage in andere settings dan degene die vermeld zijn in het overzicht zoals ‘ouderenzorg’ of een school zijn enkel aangewezen als de betrokken stageplaats persoonsbegeleiders (of opvoeders) te werk stelt die als mentor kunnen fungeren én als de leerling voldoende kansen heeft om de competenties van de persoonsbegeleider in te oefenen.

Aanbevelingen vanuit overleg met de sector

sla link op in klembord

Kopieer

  • Vanuit een focus op kwaliteitsvolle stages gaat de voorkeur uit naar een keuze voor blokstages.
  • In een organisatie lopen leerlingen uit verschillende richtingen en jaren stage. Het is voor een mentor niet evident om te onderscheiden welke (stage)doelen van toepassing zijn voor de verschillende leerlingen. Het is dan ook aangewezen om in blijvend overleg te gaan met de stageplaatsen en voor elke stageperiode duidelijk aan te geven aan welke leerdoelen de leerling moet werken en wat de wederzijdse verwachtingen zijn tussen school en stageplaats.  

Stage-activiteitenlijst

sla link op in klembord

Kopieer

De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stageactiviteitenlijsten.

Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.

De specifieke activiteitenlijst voor deze studierichting is in samenwerking met de sector uitgewerkt en is verder doorvertaald conform het leerplan en aangevuld met suggesties tot een verdere concretering.

Overzicht adviezen stage voor de verschillende studierichtingen

sla link op in klembord

Kopieer

Het overzichtsdocument met de adviezen voor de verschillende studierichtingen kan je hier downloaden.

Duaal

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene informatie vind je op de PRO.-pagina Duaal leren.

Het Vlaams Instituut voor Vorming en Opleiding (VIVO) ontwikkelde de website Duaal leren in de social-profit voor werkgevers. Je vindt er o.a. informatie over de ondersteuning en procedure voor werkgevers.

Werkplekcomponent

sla link op in klembord

Kopieer

In de studierichting persoonsbegeleider duaal geldt een overeenkomst alternerende opleiding of een deeltijdse arbeidsovereenkomst social maribel.

De werkplekcomponent in de studierichting persoonsbegeleider duaal omvat gemiddeld op jaarbasis minstens 20 opleidingsuren per week op de reële werkplek. Indien de werkplek in aanmerking komt voor de sociale maribel regeling kan er een deeltijdse arbeidsovereenkomst gesloten worden. Wanneer de jongere een deeltijdse arbeidsovereenkomst sluit moet de leerling 20 uur werkplekleren aanvullen met de lestijden op school; het totaal hoeft geen 38 opleidingsuren te zijn.

De leerling kan gedurende de volledige opleiding tewerkgesteld worden in één setting (zoals bijzondere jeugdzorg, voorzieningen voor personen met een handicap, kinder- en jeugdpsychiatrie, eerste lijn algemeen welzijnswerk, ouderenzorg, kinderziekenhuis, school, jeugdrechtbank, OCMW). Wenst de leerling omwille van o.a. interesses en de regionale situatie ervaring op te doen in verschillende settingen, dan is dit uiteraard een mogelijkheid. Hiervoor wordt geen volgorde of duur bepaald. Het is de school die in samenspraak met de leerling de setting of settingen kiest.

Sjabloon opleidingsplan

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan hier een sjabloon downloaden om het opleidingsplan van de leerling duaal vorm te geven.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?