Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren onder de vorm van kwaliteitsvolle stages en werkplekleren duaal in de studierichting kinderbegeleider. De adviezen kwamen tot stand vanuit overleg met de sectoren van de social profit.
Algemene informatie over stage en werkplekken vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.
Bij de context 'schoolgaande kinderen' ligt de focus op:
Context of settings 'baby's en peuters':
Context of settings 'schoolgaande kinderen':
De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stageactiviteitenlijsten.
Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.
De specifieke activiteitenlijst voor deze studierichting is in samenwerking met de sector uitgewerkt, is verder doorvertaald conform het leerplan en bevat suggesties tot een verdere concretisering.
Het overzichtsdocument met de adviezen voor de verschillende studierichtingen kan je hier downloaden.
Algemene informatie vind je op de pro-pagina Duaal leren.
VIVO ontwikkelde de website Duaal leren in de social-profit voor werkgevers. Je vindt er o.a. informatie over de ondersteuning en procedure voor werkgevers.
In de studierichting kinderbegeleider duaal geldt een overeenkomst alternerende opleiding.
De werkplekcomponent in de studierichting kinderbegeleider duaal omvat gemiddeld op jaarbasis minstens 20 opleidingsuren per week op de reële werkplek. Indien de werkplek in aanmerking komt voor de sociale maribel regeling kan er een deeltijdse arbeidsovereenkomst gesloten worden. Wanneer de jongere een deeltijdse arbeidsovereenkomst sluit moet de leerling 20 uur werkplekleren aanvullen met de lestijden op school; het totaal hoeft geen 38 opleidingsuren te zijn.
Gezien de verschillende contexten binnen deze opleiding kinderbegeleider duaal dient de leerling zijn opleidingstraject te vervullen binnen deze twee context(en), namelijk binnen een context baby en peuters én binnen een context schoolgaande kinderen.
De leerlingen dienen te starten met een werkplek 'baby en peuters/voorschoolse opvang'. Ten vroegste vanaf de herfstvakantie mag er gestart worden met een werkplek schoolgaande kinderen/buitenschoolse opvang. Bovendien gelden volgende afspraken:
Je kan hier een sjabloon downloaden om het opleidingsplan van de leerling duaal vorm te geven.