We verwijzen door: Ooit zal ik iemand zijn.

De leerplannen bieden heel wat zinvolle kansen om te werken aan inspirerend burgerschap. In dit voorbeeld zie je hoe het vak Nederlands een aanknopingspunt kan vormen. Maar ook in lessen geschiedenis en rk-godsdienst kan dit boek aan bod komen.

Met je klas – Ooit zal ik iemand zijn. Vriend zonder papieren. – Jan Bleyen/ill. Charlotte Peys

Korte inhoud

sla link op in klembord

Kopieer

Al tien jaar woont en werkt Manso in België. Hij vertrok als jongen uit Sierra Leone in de hoop hier een betere toekomst te vinden. Manso leert leraar Nederlands, Jan Bleyen kennen en vertelt hem zijn verhaal. Jan schreef Manso’s moeizame pad neer en goot het in boekvorm.

Gedurende het hele verhaal denk je na over je eigen handelen tegenover vluchtelingen, je stelt onze maatschappij in vraag, ons beleid, onze regeringsleiders. “Ik moet nu aan mijn familie en toekomst denken. Dat is het verschil met jullie mensen. Bij jullie is er vooraf gepland voor een volgende generatie. In Afrika is dat plan er niet. Daarom moeten kinderen daar door zoveel moeilijkheden. Laat me nu maar mijn eigen leven maken, voor mijn kinderen. Laat me een betere toekomst vinden, zodat ik mijn kinderen en beter leven kan geven. Zodat ze niet moeten afzien, zoals ik.”

Lesbrief bij het boek

sla link op in klembord

Kopieer

Onderaan deze fiche vind je een uitgewerkte lesbrief bij het boek, met volgende onderdelen:

  • instap
  • taalschatuitbreiding
  • cover en achterflap
  • kennismaking met het verhaal
  • tekststudie
  • uitstap
  • extra suggesties

Link met inspirerend burgerschap

sla link op in klembord

Kopieer

Je werkt aan de pijlers van inspirerend burgerschap want na deze lessen

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Derde graad secundair Onderwijs (D-, D/A- en A-finaliteit)

Linken met curriculum

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen verbinden literaire teksten met zichzelf en de eigen leefwereld en gaan respectvol en constructief om met individuen, groepen en thema's.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio