- Start to taalbeleidTijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven meertaligheid ... We wisselen uit over hoe je dit schoolbreed en planmatig kan aanpakken. Na het volgen van deze vorming kun je aansluiten bij het netwerk voor taalbeleidscoördinatoren dat al bestaat.Meerdere dataOp locatie
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk: kwalitatieve interactie en woordenschatJe oefent om via effectieve didactiek aan rijke mondelinge interactie en sterk woordenschatonderwijs te werken. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je zoekt welke woorden je selecteert bij je BC/ een prentenboek... en bedenkt manieren om de woordenschat in te oefenen en betekenisvol aan bod te laten komen. We werken samen een aantal onderwijsarrangementen uit, je probeert ze uit in de klas en deelt je ervaringen met de groep. We focussen hier op uitwisselen, reflecteren en uitwerken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgevingMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: vlot en vloeiend lezen: aanpak in de klasMerk je dat (sommige) leerlingen minder vlot lezen? Wat werkt effectief om mijn leerlingen vlotter te leren lezen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas. Het netwerk sluit aan op de nascholing.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: een blik op aanvankelijk lezen!Het begin van het 1ste leerjaar is uniek. Wat werkt effectief om je leerlingen vanaf de start van het 1ste leerjaar vlotter te leren lezen? Wat is een goede leesinstructie? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Zitdag talenbeleid baoTijdens de 'Zitdag talenbeleid bao' kan je vragen stellen rond het talenbeleid van jullie school. Je krijgt feedback en tips voor het uitschrijven van een kwaliteitsvol talenbeleidsplan.Meerdere dataHasselt
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs West-VlaanderenEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge
- Word jij ook leesambassadeur?Tijdens dit initiatief werken we vooral vanuit de sleutel 'Leesmotivatie', uit het 'Vlor rapport' dat ons tot beter begrijpend lezen wil aanzetten. 'Iedereen Leest' en hun motiverende input ondersteunt ons hier in. Leren van elkaar en praktijktips uitwisselen mét elkaar maakt ook telkens deel uit van deze inspirerende sessies. Je neemt met veel plezier deel en gaat met nog meer goesting en met allerlei ideeën weer naar jouw school.Meerdere dataGent
- Communicatief aan de slag met je methode FransCommunicatie staat centraal tijdens de lessen Frans. De focus ligt hierbij op mondelinge taalvaardigheid. Wil je je leerlingen écht aan het praten krijgen én je handboek communicatiever maken? In dit professionaliseringstraject ontdek je hoe je mondelinge interactie doelgericht opbouwt, versterkt en eenvoudige oefeningen uit je methode omvormt tot betekenisvolle kansen voor gespreksvaardigheid.Meerdere dataOp locatie
- Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Op aanvraag
- Kwalitatieve interactie en woordenschatJe maakt kennis met effectieve didactiek om rijke mondelinge interactie en woordenschatonderwijs te realiseren in je klas. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je leert welke woorden er toe doen en welke interacties leiden naar een betere mondelinge taalvaardigheid.Op aanvraag
- Voorlezen en begrijpend luisterenWil jij meehelpen aan het voorbereidend lezen van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen leert luisteren naar rijke prentenboeken als opstapje naar het latere lezen. Je krijgt tips voor effectieve didactiek om het luisterbegrip van je leerlingen te verbeteren.Op aanvraag
- Technisch lezen en effectieve didactiekWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren technisch lezen? Welke moeilijkheden breng je aan tijdens aanvankelijk lezen, vlot en vloeiend lezen? Welke ondersteuning bied je de leerlingen aan? Hoe maak je een efficiënte technische leesles? Hoe vaak oefen en herhaal je? Hoe motiveer je de leerlingen?Op aanvraag
- Spelling en effectieve didactiekWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Welke spellingmoeilijkheden breng je aan? Welke strategieën zetten de leerlingen in? Hoe maak je een efficiënte spellingles? Hoe en hoe vaak oefen en herhaal je?Op aanvraag
- Nederlands - begrijpend lezenWil jij ook betere en gemotiveerde lezers maken van je leerlingen?Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen kan begeleiden naar dieper tekstbegrip door je competenties te versterken op vlak van effectieve didactiek voor begrijpend lezen.Op aanvraag
- Lerend netwerk Frans Basisonderwijs: "Een passie voor Frans"Wil je jouw didactische vaardigheden voor Frans verder aanscherpen?Zoek je inspirerende lesideeën waarmee je leerlingen actief en gemotiveerd Frans leren spreken?Wil je materiaal ontwikkelen, delen én ervaringen uitwisselen met collega’s?Sluit je dan aan bij ons netwerkmoment en bouw samen aan sterk, creatief en communicatief Frans onderwijs!Meerdere dataOp locatie
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen