- Lerend netwerk taalbeleid op niveau scholengemeenschapTijdens dit initiatief werk je als directeur of taalbeleidscoördinator samen met collega’s uit je scholengemeenschap aan een krachtig, gedragen taalbeleid.Je bouwt stapsgewijs aan een actieplan dat vertrekt vanuit de beginsituatie van jouw school, gekoppeld aan een gedeelde visie. Je leert hoe je taalontwikkeling bij leerlingen in álle vakken kan stimuleren én ondersteunen, en hoe je je schoolteam hierin meeneemt.Door ervaringen en expertise te delen, versterk je niet alleen je eigen beleid, maar werk je mee aan een breed gedragen taalbeleid op scholengemeenschapsniveau.Op aanvraag
- WACHTLIJST Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgeving WACHTLIJSTTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- WACHTLIJST Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijn WACHTLIJSTWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Op aanvraag
- WACHTLIJST Kwalitatieve interactie en woordenschat WACHTLIJSTJe maakt kennis met effectieve didactiek om rijke mondelinge interactie en woordenschatonderwijs te realiseren in je klas. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je leert welke woorden er toe doen en welke interacties leiden naar een betere mondelinge taalvaardigheid.Op aanvraag
- WACHTLIJST Voorlezen en begrijpend luisteren WACHTLIJSTWil jij meehelpen aan het voorbereidend lezen van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen leert luisteren naar rijke prentenboeken als opstapje naar het latere lezen. Je krijgt tips voor effectieve didactiek om het luisterbegrip van je leerlingen te verbeteren.Op aanvraag
- WACHTLIJST Technisch lezen en effectieve didactiek WACHTLIJSTWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren technisch lezen? Welke moeilijkheden breng je aan tijdens aanvankelijk lezen, vlot en vloeiend lezen? Welke ondersteuning bied je de leerlingen aan? Hoe maak je een efficiënte technische leesles? Hoe vaak oefen en herhaal je? Hoe motiveer je de leerlingen?Op aanvraag
- WACHTLIJST Spelling en effectieve didactiek WACHTLIJSTWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Welke spellingmoeilijkheden breng je aan? Welke strategieën zetten de leerlingen in? Hoe maak je een efficiënte spellingles? Hoe en hoe vaak oefen en herhaal je?Op aanvraag
- WACHTLIJST Nederlands - begrijpend lezen WACHTLIJSTWil jij ook betere en gemotiveerde lezers maken van je leerlingen?Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen kan begeleiden naar dieper tekstbegrip door je competenties te versterken op vlak van effectieve didactiek voor begrijpend lezen.Op aanvraag
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid (basisonderwijs - regio West-Vlaanderen)Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 5 Focus op communicatie. Hoe communiceer je vlot en efficiënt op school?11 februari 2026Online
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 4 Focus op de rol en mandaten van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Wie ben jij als opvoeder en hoe werk je samen met interne collega’s?Ben jij lid van het ondersteunend personeel? Ben je opvoeder, administratief medewerker, studiemeester, internaatsmedewerker of leerlingenbegeleider? Dan maak je deel uit van de geïntegreerde leerlingenbegeleiding en werk je dagelijks samen met collega’s leraren, directie, coördinatoren, beleidsmedewerkers … aan een beleid op zorg en kansen op je school.Ga je graag in gesprek met je collega’s om je blik op zorg en kansen te verruimen? Dan is deze keuzedag zeker iets voor jou!11 maart 2026Hasselt
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?10 december 2025Brussel
- Lerend netwerk: kwalitatieve interactie en woordenschatJe oefent om via effectieve didactiek aan rijke mondelinge interactie en sterk woordenschatonderwijs te werken. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je zoekt welke woorden je selecteert bij je BC/ een prentenboek... en bedenkt manieren om de woordenschat in te oefenen en betekenisvol aan bod te laten komen. We werken samen een aantal onderwijsarrangementen uit, je probeert ze uit in de klas en deelt je ervaringen met de groep. We focussen hier op uitwisselen, reflecteren en uitwerken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgevingMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: vlot en vloeiend lezen: aanpak in de klasMerk je dat (sommige) leerlingen minder vlot lezen? Wat werkt effectief om mijn leerlingen vlotter te leren lezen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas. Het netwerk sluit aan op de nascholing.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: een blik op aanvankelijk lezen!Het begin van het 1ste leerjaar is uniek. Wat werkt effectief om je leerlingen vanaf de start van het 1ste leerjaar vlotter te leren lezen? Wat is een goede leesinstructie? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Te bepalenTe bepalen
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Zitdag talenbeleid baoTijdens de 'Zitdag talenbeleid bao' kan je vragen stellen rond het talenbeleid van jullie school. Je krijgt feedback en tips voor het uitschrijven van een kwaliteitsvol talenbeleidsplan.Meerdere dataHasselt
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs West-VlaanderenEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge
- Word jij ook leesambassadeur?Tijdens dit initiatief werken we vooral vanuit de sleutel 'Leesmotivatie', uit het 'Vlor rapport' dat ons tot beter begrijpend lezen wil aanzetten. 'Iedereen Leest' en hun motiverende input ondersteunt ons hier in. Leren van elkaar en praktijktips uitwisselen mét elkaar maakt ook telkens deel uit van deze inspirerende sessies. Je neemt met veel plezier deel en gaat met nog meer goesting en met allerlei ideeën weer naar jouw school.Meerdere dataGent
- Communicatief aan de slag met je methode FransCommunicatie staat centraal tijdens de lessen Frans. De focus ligt hierbij op mondelinge taalvaardigheid. Wil je je leerlingen écht aan het praten krijgen én je handboek communicatiever maken? In dit professionaliseringstraject ontdek je hoe je mondelinge interactie doelgericht opbouwt, versterkt en eenvoudige oefeningen uit je methode omvormt tot betekenisvolle kansen voor gespreksvaardigheid.Meerdere dataGent
- Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Op aanvraag
- Kwalitatieve interactie en woordenschatJe maakt kennis met effectieve didactiek om rijke mondelinge interactie en woordenschatonderwijs te realiseren in je klas. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je leert welke woorden er toe doen en welke interacties leiden naar een betere mondelinge taalvaardigheid.Op aanvraag
30 van 35