- Netwerkdag Handelingsgericht werken, hoe doe je dat?Wil jij als leerlingenbegeleider vaardiger worden in het inzetten van handelingsgericht werken op school? Wil je inzicht krijgen hoe je de uitgangspunten implementeert in de schoolwerking? Ga je graag in gesprek met collega's over concrete casussen vanuit je eigen praktijk? Dan is deze netwerkdag zeker iets voor jou!12 december 2024Brugge
- Netwerkdag - Inspiratiemarkt Sterke lezersTijdens dit initiatief delen de scholen uit het traject Wil jij sterkere lezers praktijkervaringen met elkaar.2 april 2025Brugge
- OKAN-atelierdag leren leren, ook in OKAN!OKAN-leerlingen zijn vaak niet vertrouwd met het zelfstandig werken en het verwerken van de leerstof. Omwille van hun korte traject in OKAN, maar ook ter voorbereiding van hun vervolgtraject, is het voor hen van cruciaal belang om leerwinst te boeken en te leren hoe ze snel én efficiënt vooruit kunnen. Maar hoe leer je hen dat? Ontdek welke aanpak effect heeft en hoe jij het leerproces van je leerlingen efficiënter maakt. Je leert maar leren door iets te leren. Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde manier. Laat je inspireren door de leerfiches, praktijkvoorbeelden en inspirerend materiaal.Vind hier tips om in te zetten op leren leren in de OKAN-klas klas en op school en zo kwaliteitsvol te werken aan de ontwikkelingsdoelen om de jongeren zich leerstrategieën eigen te maken zodat ze sterker aan hun vervolgtraject in het regulier onderwijs kunnen starten.Te bepalenTe bepalen
- OKAN-atelierdag: Digitale didactiek, ook in OKANElke leraar moet expert worden in digitale didactiek, ook de leraar in OKAN. Digitale didactiek versterkt de effectieve didactiek: je leert niet toolgericht, maar doelgericht je les vormgeven. Vertrekkende vanuit de inzichten rond effectieve didactiek bekijk je in deze sessie hoe digitalisering effectieve didactiek kan ondersteunen. Je maakt ook kennis met een aantal kaders rond digitale didactiek.28 april 2025Mechelen
- OKAN-atelierdag: effectieve didactiek in de OKAN-klasDe leraar maakt het verschil, ook in OKAN! We weten dat dit zo is. Maar wat maakt het verschil? Je leert sterke strategieën inzetten om meer effect te hebben met je les. Je leert werken met de visual Via onderzoek weten als handig overzicht.11 maart 2025Gent
- OKAN-atelierdag: Van Uitdaging naar Kans: Positieve Aanpakken voor Moeilijk Begrijpbaar Gedrag in OKAN"De groep leerlingen in OKAN blijft divers en soms uitdagend in aanpak. Ben je op zoek naar ondersteuning in het begrijpen van moeilijk begrijpbaar gedrag? Wil je collega's ondersteunen in het begrijpen van moeilijk gedrag? Wil je inzicht krijgen in hoe je kijkt naar gedrag van jongeren ? Dan is deze sessie zeker voor jou.We leren achter het muurtje van gedrag bij de jongeren kijken. We erkennen het belang van reguleren wanneer moeilijk begrijpbaar gedrag zich stelt. We zoomen in op de ontwikkeling, in het omgaan met zichzelf en de ander.26 november 2024Gent
- Taal en GOK: "Taal en GOK Netwerk: Samen werken voor Gelijke Onderwijskansen voor Anderstalige Nieuwkomers en Meertalige Leerlingen in de reguliere klas.Tijdens dit initiatief leer je de noden van de leerlingen en leerkrachten kennen hoe je leerkrachten sensitief en responsief leert omgaan met deze diverse doelgroep de mogelijkheden kennen van de flexibele leerwegen en -trajecten mogelijke materialen en maatregelen kennen ter ondersteuning van leerlingen en leerkrachten de rol van de vervolgschoolcoach kennen en inzetten Tijdens dit initiatief krijg je aanbevelingen om om te gaan met deze groep leerlingen inzicht hoe je op school met verschillende partners kan samenwerken (taalbeleid GOK-beleid, Zorgbeleid, vervolgschoolcoaching, ...) Je leert elkaar inspireren en samenwerken in wat werkt voor anderstalige nieuwkomers, meertalige leerlingen en leerlingen die nood hebben aan taalondersteuning, zodat hun taalvaardigheden, integratie anderstalige en meertalige leerlingen versterkt worden en hun schoolloopbaan succesvol verloopt.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 3'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 2'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Start to taalbeleidTijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven meertaligheid ... We wisselen uit over hoe je dit schoolbreed en planmatig kan aanpakken. Na het volgen van deze vorming kun je aansluiten bij het netwerk voor taalbeleidscoördinatoren dat al bestaat.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 24/04/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.24 april 2025Antwerpen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 23/01/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.23 januari 2025Antwerpen
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Taal - OKAN. Lerend netwerk OKAN-coördinatorenTijdens de netwerkmomenten: maak je kennis met nieuwe informatie omtrent het onthaalonderwijs maak je kennis met de collega's van andere OKAN-werkingen geraak je geïnspireerd door good practices wissel je informatie uit omtrent aanpak van de OKAN-werkingen maak je kennis met nieuwe methodiekenMeerdere dataBrussel
- Taal - OKAN. Start to OKAN: netwerkdag voor nieuwe OKAN-leerkrachtenAls nieuwe leerkracht in OKAN is het niet zo evident om je weg te vinden. Met dit initiatief maak je kennis met de concrete aanpak in OKAN in de vorm van enkele specifieke werkwinkels. Afhankelijk van de regio en van het tijdstip kunnen de workshops verschillen.29 januari 2025Mechelen
- Netwerken leerlingenbegeleiding Oost-Vlaanderen – online consulten – basisonderwijsTijdens dit initiatief spelen we in op prangende, veel gestelde vragen en uitdagingen rond zorg en kansen.Meerdere dataOnline
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataGent
- Netwerken leerlingbegeleiding Limburg. Lerend netwerk ervaren zorgcoördinatoren basisonderwijsTijdens dit initiatief krijg je naast input de kans om te leren van en te delen met elkaar.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Volledig trajectMeerdere dataBrugge
- Ondersteunend personeel - netwerk voor leerlingenbegeleidersBen je als leerlingenbegeleider op zoek naar collega's om ervaringen uit te wisselen? Ga je graag in gesprek met collega's over concrete casussen vanuit je eigen praktijk? Wil je je kennis verdiepen in omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag, langdurig zieke leerlingen, redelijke aanpassingen, het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, ... Dan is dit delend en lerend netwerk zeker iets voor jou.Meerdere dataBrugge
- Ondersteunend personeel - overleg- en studienamiddag voor administratieve medewerkers - actuele personeelsregelgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met collega's uit andere scholen en deel je werkervaringen. Je maakt kennis met de meest recente wijzigingen in de actuele personeelsregelgeving, het Decreet lerarenambt… Er wordt ruim tijd voorzien om in te gaan op vragen van de deelnemers.27 maart 2025Brugge