Bereid je voor op Kerstmis met inspirerende verhalen en wekelijkse reflecties. Reis door de advent met Rebekka en Yves, ontdek de kracht van pelgrimeren en bezin je op hoop, vreugde, keuzes en verbinding met anderen.
We bereiden ons voor op Kerstmis met twee verhalen: dat van Rebekka (Genesis 24, 1-6) en dat van Yves, een hedendaagse pelgrim, geschreven door Sebastien De Fooz. Deze verhalen begeleiden ons doorheen de Advent, elk met hun eigen invalshoek. Ze helpen ons om te reflecteren op onze weg naar Kerstmis.
We hebben de verhalen opgedeeld in vier delen, voor elke week van de Advent één. Naast de verwerking van de verhalen, koppelen we elke week aan het thema van pelgrimeren, wat ons helpt om in beweging te blijven – niet alleen fysiek, maar ook geestelijk.
Hoe kunnen we reageren op de noden en vragen van anderen, en wat betekent het om een tocht met een missie aan te gaan? Deze week zetten we ook stil bij de vraag: wie geeft jou vleugels?
Inhoudelijke linken met de Advent en inspiratie door Femi Kuti, Welzijnszorg en De Warmste Week.
Wat betekent het om horizontaal en verticaal onderweg te zijn? We verkennen hoe we zowel op menselijk vlak als spiritueel vlak in beweging zijn, en hoe dat aansluit bij de adventsperiode.
Wanneer we voor keuzes staan, wat betekent het dan om vol overtuiging ‘ja’ te zeggen? We reflecteren over dit thema in de context van Advent, waarbij bezinning en de kracht van keuzes centraal staan.
Dit downloadbaar document is een voorstel voor een gebedsviering. Als school kan je zelf onderdelen vervangen of aanpassen. Zo kan je zelf een duiding schrijven bij de teksten of op voorhand voorbeden verzamelen bij leerlingen/collega’s en deze in de viering verwerken. Ook een keuze voor andere liederen of werkvormen is mogelijk.
Deze viering kan ondersteund en versterkt worden door een projectie (vb. PPT-presentatie) van beelden en liedteksten. De bronnen van de gebruikte beelden en liederen worden vermeld in deze viering en leiden je naar de vindplekken zodat je zelf een projectie/presentatie kan uitwerken.