Via beweging leren leerlingen sociale vaardigheden. Zo kunnen ze tijdens de les LO leren hoe ze elkaar feedback kunnen geven en hoe ze van elkaar die feedback kunnen ontvangen. Het hoort bij de ondersteunende rollen (zoals bv. coach, scheidsrechter, choreograaf, kapitein...) die ze ook in andere contexten nodig hebben.
Basisoptie Topsport 1ste graad - A-stroom
Basisoptie Sport 1ste graad - B-stroom
Beweging en sport B+S - 3de graad - A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding - 3de graad - D-D/A-A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding 1ste graad - A+B-stroom
Sport B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - A-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Effectieve feedback is een onmisbaar onderdeel van het leerproces in de lessen lichamelijke opvoeding. Door leerlingen specifieke, gerichte feedback te geven, kunnen we hen helpen om hun bewegingsvaardigheden te verfijnen, hun zelfvertrouwen te vergroten en een intrinsieke motivatie te ontwikkelen. Als leerkracht ben jij een belangrijke coach die je leerlingen op weg helpt naar succes. Daarnaast ontvangen leerlingen de meeste mondelinge feedback van medeleerlingen, tot 80%, volgens Hattie 2012.
Met dit leerplandoel dagen we leerlingen uit om niet alleen hun eigen werk te verbeteren, maar ook om actief betrokken te zijn bij het leerproces van hun klasgenoten. Door elkaar feedback te geven, worden leerlingen zelfstandiger en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Dit verhoogt niet alleen de leerwinst, maar ook de motivatie en het gevoel van eigenaarschap. Door feedbackvaardigheden te integreren in de lessen, investeren we niet alleen in het behalen van leerdoelen, maar ook in de ontwikkeling van zelfverzekerde, kritische denkers die succesvol zijn in hun verdere (beroeps)leven.
Feedback geeft een leerling inzicht in waar hij staat ten opzichte van dat doel en hoe hij het kan bereiken. Feedback helpt de inspanningen en de acties van een leerling of van een leraar te bepalen, te richten of bij te stellen.
Leg het belang uit aan je leerlingen:
Bijvoorbeeld: stappenteller, hartslagmeter, feedback in games, snelheidsinformatiebord...
Maak je feedback sterker, want het is een van de krachtigste instrumenten om de leerresultaten van leerlingen gunstig te beïnvloeden.
Verbinding, veiligheid en foutentolerantie: pijlers voor motivatie in de klas
Creëer een positieve sfeer in de klas waar leerlingen zich veilig voelen om feedback te geven en te ontvangen.
Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel. Leerlijnen zorgen voor structuur in het leerproces door per graad duidelijke doelen te stellen. Dit helpt vakgroepen om de voortgang van leerlingen te volgen.
Stap 1: Kies een bewegingsdomein en koppel dit aan 'feedback geven en/of ontvangen' zodat dit een gunstig effect heeft op de bewegingsvaardigheden.
Stap 2: Formuleer het lesdoel dat je wil bereiken transparant en in leerlingentaal.
Stap 3: Vertaal dit lesdoel in concrete acties. Wat zijn de succescriteria?
stap 4: Kijk met een geschikte evaluatievorm of de leerlingen de doelstellingen hebben bereikt.
In duo’s : Je kan een lijstje met criteria of rubrics gebruiken om per twee feedback te geven. Zelfs tijdens het geven van feedback kan de feedbackgever actief blijven deelnemen! Bekijk de praktijkvoorbeelden onderaan.
In groepjes:
Bv. dans: groepjes geven aan de hand van succescriteria feedback op een toonmomentje van andere groepjes.
Praktijkvoorbeelden
LPD 10 kan geëvalueerd worden op verschillende manieren, zoals via klasgesprekken (zonder punten), met een beoordelingsschaal, summatieve evaluaties of door rubrics toe te passen. Ook peer- en zelf-evaluatie, waarbij leerlingen zichzelf of elkaar beoordelen, kunnen waardevol zijn. Het belangrijkste doel is om het leerproces te ondersteunen en vooruitgang te boeken.