Strips in de geschiedenisles deel 1

Stripverhalen zijn al lang niet meer alleen voor kinderen. De negende kunst heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig medium met een breed scala aan genres, thema's en stijlen. In de context van geschiedenisonderwijs kunnen strips een waardevolle tool zijn om leerlingen te boeien, te motiveren en te betrekken bij het verleden.

Waarom zouden we strips gebruiken in de geschiedenisles? 

  • Visuele aantrekkingskracht: strips combineren tekst en beeld op een unieke manier, waardoor ze visueel aantrekkelijk zijn en complexe informatie toegankelijker maken. 
  • Verhalende kracht: strips vertellen verhalen, waardoor leerlingen zich makkelijker kunnen identificeren met de personages en de historische context. 
  • Stimuleert kritisch denken: strips kunnen controversiële onderwerpen belichten en leerlingen aanmoedigen om kritisch na te denken over verschillende perspectieven. 
  • Verhoogt motivatie: strips kunnen de interesse van leerlingen in geschiedenis vergroten en hen aanmoedigen om meer te leren over een bepaalde periode of gebeurtenis. 
Tips voor het gebruik van strips in de geschiedenisles 
  • Kies de juiste strip: er zijn talloze historische strips beschikbaar. Kies een strip die past bij het niveau van de leerlingen, het curriculum en de gewenste leerdoelen. 
  • Maak een lesplan: bepaal wat je wilt dat leerlingen leren met de strip en hoe je de strip wilt gebruiken in de les. 
  • Gebruik verschillende activiteiten: combineer de strip met andere activiteiten, zoals discussies, opdrachten of projecten. 
  • Bied context: zorg ervoor dat leerlingen de historische context van de strip begrijpen. 

In de volgende bijdrage rond strips gaan we dieper in op de oude uitgaven van “Jommeke”, “Suske en Wiske” en Kuifje.. Niet zelden worden deze stripverhalen beschouwd als/beschuldigd van racisme. Het gebruik van fragmenten uit deze verhalen is een boeiende oefening rond beeldvorming en standplaatsgebondenheid…

×
Kijkt als...
Niveau
Regio