- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Oost-Vlaanderen 6-8 mei 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Limburg 25-27 februari 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs West-Vlaanderen 4-6 maart 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Antwerpen 11-13 februari 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Mechelen 21–23 januari 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Diversiteit en inclusie - Kick-off: Wegwijzers naar een sterke praktijkDit initiatief is interessant als je als onderwijsprofessionals wil leren hoe je met toenemende diversiteit aan de slag kan gaan.Door de inhouden die aan bod komen krijg je een breder begrip van het thema diversiteit en inclusie. De kennis en denkkaders zijn ondersteunend om weldoordachte keuzes te maken om effectief om te gaan met diversiteit op school.Meerdere dataOnline
- Verbindend schoolklimaat: Tweedaagse 'Naar een school die verbindt – samen groeien in respect, herstel & relaties'Hoe bouw je aan een school waar elke leerling zich gezien, gehoord én gedragen voelt? Waar conflicten geen eindpunt zijn, maar het begin van groei? Waar diversiteit geen uitdaging is, maar een rijkdom? Waar ouders partners zijn, ook als het spannend wordt? Waar begrenzing vanzelfsprekend is, maar niet vanuit macht?Katholiek Onderwijs Vlaanderen nodigt jouw school uit om een krachtige stap te zetten richting een verbindend schoolklimaat. Niet met kant-en-klare antwoorden, wél met een doordacht en gedragen traject waarin verbinding, gedrag en herstelgericht werken centraal staan.Een verbindende school:• zet preventief beleid voorop tegen pesten, conflicten, moeilijk gedrag, schooluitval, polarisering en radicalisering;• geef duidelijke grenzen aan vanuit een warme, strenge aanpak;• laat leerlingen niet los – ook niet wanneer het fout loopt;• kiest voor een herstelgerichte aanpak in plaats van louter te sanctioneren,• vertaalt universele principes naar haar eigen unieke context van team, leerlingen en ouders.Dit professionaliseringstraject is bedoeld voor teams die durven kijken naar hun schoolklimaat en hun aanpak van gedrag. Die willen leren, reflecteren én bouwen aan warme, veilige scholen met toekomst.Klaar om te verbinden? Klaar om te begrenzen vanuit een warme, strenge aanpak?Dan is dit traject op jouw maat!Tijdens en na het traject maken we ruimte voor reflectie en maken we je graag wegwijs in verdiepende bronnen en vervolgaanbod, of -begeleiding op maat zodat je verdere stappen kan zetten naar een whole school approach in je eigen school.Meerdere dataOostende
- Deel- en inspiratiedag Public relations derde graad - tweede semesterHet leerplan Public relations biedt heel wat mogelijkheden om de leerlingen te motiveren en op te leiden tot communicatiemedewerkers. Tijdens dit initiatief leer je hoe je de leerplandoelen kan omzetten naar concrete lesdoelen voor de derde graad. Je verdiept je kennis over meer algemene thema's en krijgt inspirerende voorbeelden in de vorm van lessuggesties. Je wisselt eigen ervaringen en materialen uit met collega's.5 februari 2026Op locatie
- Deel- en inspiratiedag Public relations derde graad - eerste semesterHet leerplan Public relations biedt heel wat mogelijkheden om de leerlingen te motiveren en op te leiden tot communicatiemedewerkers. Tijdens dit initiatief leer je hoe je de leerplandoelen kan omzetten naar concrete lesdoelen voor de derde graad. Je verdiept je kennis over meer algemene thema's en krijgt inspirerende voorbeelden in de vorm van lessuggesties. Je wisselt eigen ervaringen en materialen uit met collega's.13 oktober 2025Op locatie
- Leerpad - Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. De basisMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. Wil je je kennis daarover op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Leerpad Universal Design for Learning (UDL)Wil je kennismaken met het UDL-gedachtegoed en de toepassing ervan? Schrijf je dan in voor dit leerpad. Dit doorloop je op zelfstandig op eigen tempo.Te bepalenTe bepalen
- Deel- en inspiratiedag Public relations tweede graad - tweede semesterHet leerplan Public relations biedt heel wat mogelijkheden om de leerlingen te motiveren en op te leiden tot communicatiemedewerkers. Tijdens dit initiatief leer je hoe je de leerplandoelen kan omzetten naar concrete lesdoelen voor de tweede graad. Je verdiept je kennis over meer algemene thema's en krijgt inspirerende voorbeelden in de vorm van lessuggesties. Je wisselt eigen ervaringen en materialen uit met collega's.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiedag Public relations tweede graad - eerste semesterHet leerplan Public relations biedt heel wat mogelijkheden om de leerlingen te motiveren en op te leiden tot communicatiemedewerkers. Tijdens dit initiatief leer je hoe je de leerplandoelen kan omzetten naar concrete lesdoelen voor de tweede graad. Je verdiept je kennis over meer algemene thema's en krijgt inspirerende voorbeelden in de vorm van lessuggesties. Je wisselt eigen ervaringen en materialen uit met collega's.7 november 2025Brussel
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Leerpad: RiK geeft prioriteit aan een actieplan.Heb jij goesting om je internaatswerking verder te optimaliseren met de RiK-bril van kwaliteitsontwikkeling? Dit leerpad wil je als internaatsdirecteur in staat stellen om vanuit gestelde prioriteiten een actieplan te kunnen opstellen, monitoren én evalueren met je team. Is dit het leerpad dat je zoekt schrijf je dan nu in!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK neemt je onder de loep met een zelfscanJe voelt groeikansen in je internaatswerking maar weet niet goed waar te beginnen? Je wil meer dan alleen vanuit een buikgevoel weten waar de sterktes en groeimogelijkheden van jouw internaat liggen? En ondertussen je volledige team betrekken? Dan is dit leerpad op jouw lijf geschreven!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Lerend Netwerk - Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired - 1e graad SO B-stroomBen jij op zoek naar inspiratie en effectieve praktijken om het onderwijs in de B-stroom te versterken? Neem deel aan ons lerend netwerk. Laat je inspireren door de aanpak van collega’s, ontdek wat werkt in andere scholen en deel ook jouw eigen succesvolle praktijken. Samen bouwen we aan krachtig en toekomstgericht onderwijs waarin elke leerling telt.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF) - basisonderwijsOngeveer 10 procent van de leerlingen is cognitief sterk functionerend. Om hun potentieel optimaal te kunnen ontplooien hebben zij nood aan een passend onderwijsaanbod.Op aanvraag
- Aangepaste en flexibele leertrajecten in het gewoon secundair onderwijsTijdens deze professionalisering krijg je een overzicht van de regelgeving om leertrajecten van leerlingen aan te passen bij leerachterstanden, langdurige afwezigheid door ziekte, specifieke onderwijsbehoeften, cognitief sterk functioneren...De toepassing van de regelgeving wordt uitgebreid geïllustreerd met casussen.16 oktober 2025Online
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: basisonderwijs - Expeditie ZTijdens dit traject ga je als school kritisch kijken naar je beleid op leerlingbegeleiding op dit moment: wat loopt goed, waar liggen hiaten? Je leert om, binnen de vastgelegde kaders, te komen tot een functioneel, doelgericht en efficiënt beleid op leerlingbegeleiding.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataHasselt
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataMechelen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: GOK-module (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Dit professionaliseringsinitiatief ondersteunt scholen bij het ontwikkelen en versterken van een schooleigen actieplan rond gelijke onderwijskansen, in lijn met de verwachtingen uit de regelgeving. Vertrekkend vanuit een data-geïnformeerde beginsituatieanalyse, bepalen scholen onderbouwde streefdoelen en relevante indicatoren. Dit resulteert in een concreet en haalbaar actieplan met een duidelijk tijdspad én met focus op de effecten van de geplande acties.Meerdere dataGent
30 van 133