Dialoognota

Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

De dialoognota van Katholiek Onderwijs Vlaanderen licht onze visie op de uitrol van ‘Scholen voor iedereen’ toe. De tekst nodigt uit tot reflectie en gesprek over kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen vanuit een gedragen gezamenlijke verantwoordelijkheid. De dialoognota licht onze visie op de uitrol van ‘scholen voor iedereen’ toe. Je vindt er handvatten om met je netwerk, je bestuur, je directieteam, je collega’s en andere actoren in gesprek te gaan over de realisatie van inclusief onderwijs voor alle leerlingen vanuit ’een brede kijk op inclusie en diversiteit’. Deze tekst biedt een heldere horizon die het principieel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen omschrijft. 
 
Willen jullie delen hoe jullie met de dialoogtekst aan de slag zijn gegaan? Of hebben jullie aanvullingen op de pragmatische discussiepunten? Laat het ons weten via scholenvooriedereen@katholiekonderwijs.vlaanderen met titelonderwerp: dialoogtekst. Jullie ervaringen en inzichten helpen deze PRO.-pagina groeien tot een inspirerende plek waar scholen elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en samen bouwen aan sterker onderwijs.

Waarom?

sla link op in klembord

Kopieer

Vandaag zijn er nog te veel leerlingen voor wie het recht op leren in gevaar is. Het aantal kinderen dat zonder getuigschrift de basisschool verlaat, is in enkele jaren verdubbeld. Er zijn heel veel kinderen die vandaag geen school hebben of er maar in zeer beperkte mate aanwezig mogen zijn. Te veel jongeren verlaten het secundair onderwijs zonder diploma. Kinderen en jongeren in armoede zijn oververtegenwoordigd in het buitengewoon onderwijs dat alleskunnen en mogen we niet aanvaarden. Inclusie blijft een uitdaging.

We stellen vast dat het huidige systeem niet meer tegemoetkomt aan de noden van leerlingen. Schoolteams zetten zich elke dag in om hun leerlingen het best mogelijke onderwijs te bieden. Ze worden echter te vaak geconfronteerd met uitdagingen die het voor hen moeilijk maken om goed onderwijs te geven. Als Katholiek Onderwijs Vlaanderen erkennen we deze uitdagende situatie. Niet alleen vallen leerlingen uit de boot, ook leraren houden het op deze manier niet vol. Laten we nog toe dat we in deze omstandigheden, met een versnippering van middelen moeten verder werken, of kiezen we resoluut voor het omslaan van een bladzijde?
 
Daarom is het nodig om het gesprek te openen over hoe we ons onderwijs anders kunnen organiseren, met oog voor de realiteit van vandaag en de kansen van morgen – het herdenken van het huidige onderwijssysteem kan ons helpen het antwoord te vinden. Een school die diversiteit en inclusie omarmt, durft haar eigen manier van ‘school maken’ kritisch te bevragen. Zo werkt ze eraan om tot gelijke en optimale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen te komen en draagt ze bij aan het versterken van de onderwijsfierheid bij leraren.
Als netwerkorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen bundelen we de krachten met alle spelers in ons netwerk om vanuit onze christelijke inspiratie kwaliteitsvol onderwijs te realiseren voor iedereen: zowel leerlingen als leraren. We willen dus effectief werk maken van ‘scholen voor iedereen’.  
Streven naar een ander onderwijssysteem - één dat werkelijk ‘scholen voor iedereen’ mogelijk maakt- vraagt een bewuste, proactieve, enthousiasmerende en inspirerende keuze. Het vertrekt immers vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor kwaliteitsvol, zorgbreed en kansenrijk onderwijs voor alle leerlingen. Deze keuze wordt gedragen door een lokaal netwerk van (onderwijs)actoren dat flexibel maar doelgericht stappen zet. Actoren die, zeker in een eerste fase, buiten de lijnen van bestaande vanzelfsprekendheden durven denken en handelen. Zij hebben de moed en engageren zich om verandering in gang te zetten en onderwijs opnieuw vorm te geven. Hierbij houden ze het doel scherp voor ogen: het recht op volwaardig onderwijs teruggeven aan élke leerling en élke leraar.

Het pad is uitdagend, maar precies daarin schuilt de kracht: samen groeien!

Hoe?

sla link op in klembord

Kopieer

We benaderen ‘scholen voor iedereen’ geïntegreerd vanuit een brede visie rond schooluitval. Dit wil zeggen dat we breed kijken naar verschillende uitsluitingsmechanismen zoals handicap/beperking, gender/geaardheid/geslacht, etnisch-culturele diversiteit, opleidingsniveau, armoede/sociale klasse en sociale mobiliteit, taal, religie, migratiestatus, leeftijd, ziekte, leerlingen zonder school of leerlingen die maar beperkte tijd welkom zijn op school ... We bekijken deze als verschillende “startposities” die scholen kunnen kiezen om prioritair rond te werken, met de brede blik op inclusie als horizon én als onderstroom. 
Het is daarbij essentieel dat scholen opnieuw regie krijgen, zodat ze samen met hun ‘netwerken’ gericht kunnen inzetten daar waar de nood het hoogst is.

Sommige (basis)scholen zetten volop in op het realiseren van een leerplan gebaseerd op de principes van een kennisrijk curriculum. Al dan niet starten ze als inspiratieschool aan dit traject waarin verschillende elementen als startpositie kunnen aangegrepen worden: leerplanrealisatie, klasmanagement, effectieve didactiek, leiderschap en schoolcultuur. Een kennisrijk curriculum biedt alle kinderen, ongeacht sociaaleconomische achtergrond de kans om succesvol te zijn. Een startpositie voor pioniersnetwerken ‘scholen voor iedereen’ is ook hier te vinden.

Wie? Actoren en hun perspectieven

sla link op in klembord

Kopieer

‘Scholen voor iedereen’ realiseer je niet als school alleen, maar in samenwerking met - en in relatie tot - de leerlingen en hun ouders én met verschillende actoren, “spelers in het veld”. We geven hieronder een niet-volledige lijst van mogelijke partners:

  • Leerlingen en hun ouders
    Hoe kijken zij naar scholen voor iedereen? Hoe kunnen we hen actief betrekken in het debat en hun stem meepakken?
  • Onderwijsactoren
    Scholen als “gemeenschap” van leerlingen, ouders, leerkrachten, ondersteuners, CLB, buitengewoon en gewoon onderwijs, leersteuncentra, lerarenopleidingen, hoger onderwijs, volwassenenonderwijs, directeurs, middenkader, leerkrachten, multidisciplinaire teams, pedagogische begeleiding …
  • Beleidsactoren
    (Lokale) overheid, besturen, scholengemeenschappen, netwerken, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
  • Ondersteunende partners
    Welzijns- en gezondheidssector, buitenschoolse opvang, justitie, werkpartners en ook internaten spelen een rol binnen bredere (ondersteunings)netwerken.
  • De regelgever
    Belangrijk om ook de regelgever niet uit het oog te verliezen, zij hebben immers de opdracht om de nodige aanpassingen te doen zodat het nemen van verantwoordelijkheid voor alle leerlingen ook daadwerkelijk mogelijk gemaakt wordt.

De Horizon

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit onze christelijke inspiratie, onze waarden - geloof - hoop en liefde - en ons pedagogisch project kiezen we voor een transitie naar één inclusief onderwijssysteem met een heldere horizon in 2040.

We werken steeds in afstemming en op maat om samen in beweging te komen richting horizon waarbij we het evenwicht en de samenhang tussen onze eigen (brede) invulling van ‘scholen voor iedereen' en de invulling vanuit de overheid blijven monitoren. Inclusie betekent immers meer dan enkel de focus op specifieke onderwijsbehoeften, inclusie geeft invulling aan het leerrecht voor elke leerling. Scholen voor iedereen krijgt daarom voor ons volgende invulling:

We streven naar het realiseren van het leerrecht voor alle leerlingen, ook voor hen die hindernissen ervaren in hun schoolloopbaan, vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid om alle leerlingen veilig mee te nemen in een kwaliteitsvol zorgbreed en kansenrijk onderwijs.

Via pioniersnetwerken naar ‘scholen voor iedereen’

sla link op in klembord

Kopieer

Deze principiële horizon verhoudt zich tot een complexe realiteit waar verschillende actoren, perspectieven en discussiepunten aanleiding kunnen geven tot verschillende keuzes. De centrale doelstelling is het werken aan een meer inclusief onderwijssysteem, vanuit een brede blik op diversiteit. Vanuit het brede werkveld organiseren we ons hierop door met verschillende snelheden rekening te houden.

  • Informatie delen ‘scholen voor iedereen’
    Ongeacht de actuele, complexe situatie van de school of het schoolbestuur en de snelheid waarmee zij besluit om stappen te zetten binnen een van de onderstaande trajecten, engageren alle deelnemende scholen zich ertoe om hun ervaringen te delen. Op die manier versterken we elkaar als netwerk, laten we niemand achter en leren we van en met elkaar. Het beleidsplan van Katholiek Onderwijs Vlaanderen geeft hier mee richting.
  • Inleidend, verkennend traject 'scholen voor iedereen'
    Dit is een thematisch aanbod voor scholen, netwerken, besturen, scholengemeenschappen die zoekend zijn en nog eerder argwanend of met weerstand kijken naar de geformuleerde principiële horizon. Centraal staat het verwerven van inhoud, kennis en competentie vanuit de hieronder geschetste 7  thema’s. Katholiek onderwijs zet in op een rijk inhoudelijk Vlaanderenbreed aanbod voor deze doelgroep en linkt in deze initiatieven aan de vooropgestelde horizon. Ook hier is deze dialoogtekst een hefboom om het bredere gesprek te initiëren - in alle vrijheid, maar met de duidelijke verwachting tot engagement. Helemaal stilstaan is in feite geen optie: we roepen alle scholen op om de dialoog aan te gaan en in alle openheid het gesprek over de gedeelde visie te voeren. 
  • Aanlooptraject ‘scholen voor iedereen’
    Aanlooptraject waarbij scholen, scholengemeenschappen, bestaande netwerken, besturen op lokaal niveau in afstemming verkennen wat de mogelijkheden zijn om in de toekomst intensievere stappen naar scholen voor iedereen te zetten. Centraal staat de verkennende dialoog omtrent scholen voor iedereen, deze nota fungeert daarbij als leidraad. De drie leidinggevende principes zijn richtinggevend en de inhoudelijke input vertrekt vanuit de 7 geschetste thema’s. In de aanlooptrajecten krijgt de in de pioniersnetwerken verworven expertise een prominente plaats.
    Katholiek onderwijs zet in op geïntegreerde begeleiding van deze aanlooptrajecten in elke regio en brengt partners samen in delende netwerken. De begeleiding focust zich op het tot stand brengen van een grondige verkenning en dialoog over de eerder geschetste horizon.
  • Pioniersnetwerken ‘scholen voor iedereen’
    Een intensief traject met regie op lokaal niveau. Vanaf de pioniersfase omarmen we de drie leidinggevende principes: 
    • We kiezen resoluut voor kwaliteitsvol onderwijs. Door het onderwijs terug meer te richten op samen-leren en meer gelijke kansen te bieden voor iedereen, zetten we de leerkrachten terug in hun kracht. Een kennisrijk curriculum is daarbij essentieel, omdat het houvast biedt, diepgaand leren mogelijk maakt en gelijke onderwijskansen bevordert, terwijl het tegelijk het vakmanschap van leerkrachten versterkt.
    • We gaan uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, samenwerken in multidisciplinaire teams en structurele partnerschappen met onderwijspartners en andere partners, waaronder onder andere Welzijn en Arbeid (vooral van toepassing voor secundair onderwijs).
    • We onderschrijven het ‘onvoorwaardelijk inschrijvingsrecht voor elke leerling in elke school’. We nuanceren dit slechts voor een kleine groep leerlingen met heel specifieke noden die een specifiek aanbod en/of aanpak nodig hebben. Ook hier is het streefdoel om deze groep zo klein mogelijk te houden.
Deze drie principes krijgen vanuit een bredere invulling op kwaliteitsvol zorgbreed en kansenrijk onderwijs een plaats in het nieuwe beleids- en begeleidingsplan van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Pionieren? Concreet!

sla link op in klembord

Kopieer

Als school doe je dit niet alleen, maar vertrek je vanuit een pioniersnetwerk, een lokaal samenwerkingsverband. ‘Netwerken voor iedereen’ bestaan uit verschillende actoren of partners, afhankelijk van de lokale situatie: scholen gewoon onderwijs, scholen buitengewoon onderwijs, leersteuncentra, CLB en andere (schoolexterne) partners. Deze netwerken kunnen vorm krijgen op 
lokaal niveau, bestuursniveau, niveau scholengemeenschap en veronderstellen een minimaal aantal partners. Een school kan in die zin dus louter in samenwerking en dus niet op zichzelf evolueren naar ‘een school voor iedereen’.Deze concrete invulling, de eerste beweging begint wel lokaal, op één plek, met een team dat durft te experimenteren, te leren en opnieuw te proberen. Deze school is geen eiland, maar de echte verandering gebeurt weliswaar op de vloer van één school. Daar waar leerlingen toekomen, waar samen keuzes worden gemaakt, daar waar elke dag opnieuw wordt gebouwd aan inclusief onderwijs.

Startposities

sla link op in klembord

Kopieer

Er zijn in verschillende contexten verschillende startposities voor het begrip pioniersnetwerken ‘scholen voor iedereen’: specifieke onderwijsbehoeften, handicap, ongekwalificeerde uitstroom, OKAN, niet begeleide minderjarige nieuwkomers, jongeren uit specifieke kansengroepen, kinderen en jongeren die uitdagend gedrag stellen, zieke kinderen, kinderen die geen school hebben of vinden …
We hanteren een brede invulling van ‘onderwijs voor iedereen’ met de brede blik op inclusie als horizon én als onderstroom. Uitgangspunt is het recht op onderwijs VOOR IEDEREEN: alle leerlingen die zich aandienen, los van achtergrond, etikettering, context, type …​ vanuit een diversiteit aan identiteitskenmerken.

Essentiële factoren en begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Een 'school voor iedereen' vraagt om samenwerking tussen alle actoren, duidelijke rolverdeling en een gezamenlijke aanpak.

We weerhouden 7 grote thema’s die essentiële factoren zijn in het realiseren van kwaliteitsvol
inclusief onderwijs:

  • Visie en identiteit en cultuur
  • Curriculum en didactiek (praktijk)
  • Samenwerking en communicatie (beleid) -> partnerschappen
  • Leer- en onderwijsomgeving (praktijk - beleid)
    • Efficiënte schoolorganisatie
    • Data-geïnformeerd werken
    • Beleidsvoerend vermogen
    • Referentiekader onderwijskwaliteit, referentiekader kwaliteitsvolle leersteun en andere
    • Kwaliteitsvol besturen
    • Toegankelijke leeromgeving, lespraktijk en schoolgebouwen
  • Transitiemanagement en procesbegeleiding (praktijk - beleid - cultuur)
  • Gedeeld dialogaal, onderwijskundig leiderschap (beleid - cultuur)
  • Inclusie en diversiteit: inhoudelijke verdieping (praktijk)

Katholiek onderwijs zet in op geïntegreerde, nabije en intensieve begeleiding, bij aanvang zal het gaan om van 5 pioniersnetwerken per regio in lokale netwerken en maakt hiervoor per regio middelen vrij. In een eerste fase zal de ondersteuning eerder inhoudelijk van aard zijn, in de zoektocht naar de eigen positie op het continuüm van inclusie. Naarmate de evolutie vorm krijgt in de richting van de horizon verwachten we dat de nood aan ondersteuning zich eerder op het proces zal concentreren.

We stellen de ondersteuning als volgt schematisch voor:

Pragmatische discussiepunten

sla link op in klembord

Kopieer

Deze dialoognota biedt handvatten om het gesprek op gang te brengen, om in debat te gaan en samen te bespreken hoe we kunnen evolueren naar kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen vanuit een gedragen gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een aantal discussiepunten komt vaak terug, en voeden de constructieve dialoog richting de horizon ‘scholen voor iedereen’. Hierbij enkele mogelijke discussiepunten. Deze lijst is zeker niet volledig. Je kan deze ook aanvullen met vragen waarmee je zelf in je eigen schoolpraktijk te maken krijgt.

Visie en identiteit en cultuur

sla link op in klembord

Kopieer

  • Waarom zouden wij kiezen om een school voor iedereen te worden? Waar zien we kansen? Waar liggen er uitdagingen? Wat is onze ‘why’?
  • Hoe gaan we constructief om met onze concurrentiepositionering in de lokale context: als wij ons profileren als netwerk voor iedereen lopen we dan niet het risico om een aanzuigeffect in de regio te creëren waardoor het profiel van ons netwerk verandert en onze concurrentiepositie onder druk komt?
  • Houden we rekening met de keuzevrijheid voor ouders vanuit de vrijheid van onderwijs? Hebben alle ouders nog de kans om een geschikte school te vinden voor hun kind, al dan niet in een meer gesegregeerde setting?
  • Is er nood aan een eenduidige definitie van het begrip inclusie of is net de dialoog die we hier samen rondvoeren met verschillende actoren, en het proces dat we hierrond lopen zowel op beleids- als op casusniveau meer betekenisvol dan een sluitende definitie van het begrip?
  • ...

Curriculum en didactiek (praktijk)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe maken we onderwijsprofessionals meer handelingsbekwaam? Er zijn grote kennisnoden en spanningsvelden tussen brede basiszorg en verhoogde zorg.
  • Zal dit niet leiden tot een verdere daling van het onderwijsniveau? Welk effect heeft dit op leerlingen met een kansrijker profiel? Nationaal en internationaal onderzoek wijst kraakhelder uit dat inclusieve of diversiteitsresponsieve leeromgevingen niet noodzakelijk leiden tot daling van de onderwijskwaliteit.
  •  …

Samenwerking en communicatie (beleid) -> partnerschappen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Er is nood aan een sterker draagvlak, ondanks de vele onderwijsvernieuwingen. Hoe versterken we de draagkracht van het werkveld? Hoe maken we actoren meer handelingsbekwaam? hoe hanteren we de angst dat de druk hierdoor nog meer zal toenemen? Door geïntegreerd te werken, vanuit een heldere visie, … vermijden we dat scholen, netwerken, scholengemeenschappen stapelen eerder dan puzzelen. Vanuit een heldere horizon kunnen we - elk op eigen tempo - stappen zetten, gedegen afstemming tussen de pragmatiek van de lokale context en de horizon is hierbij belangrijk.
  • Hoe vormt de versterkte samenwerking met welzijn (en andere belendende domeinen) een hefboom in de evolutie naar bredere, inclusieve scholen? Hoe geven we ook de versterkte samenwerking met meer vanzelfsprekende partners zoals CLB, LSC, PBD … vorm?
    Verantwoordelijkheid delen is heel wat anders dan gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen. Wat is er nodig in de samenwerking tussen onderwijs en welzijn om ten volle de gezamenlijke verantwoordelijkheid rond ‘scholen voor iedereen’ te nemen?
  • In sommige regio’s wordt reeds netoverstijgend samengewerkt. Welke kansen liggen hierin op het lokaal niveau? Hoe kunnen we hier op inhaken zonder afbreuk te doen aan de eigen ambitie of aan de kracht van het lokaal netoverstijgend netwerk?
    Wellicht biedt een meer planmatige, weloverwogen afgestemde aanpak op niveau van scholengemeenschappen, scholengroepen, schoolbesturen en ook regio’s, steden en gemeenten een oplossing. Dan vertrekt de aanpak vanuit een coalition of the willing; uiteraard dient de diversiteit aan scholen en schoolpopulaties mee een plaats te krijgen in dit gesprek.
  • Hoe lopen we een participatief proces waar de stem van ouders en leerlingen een volwaardige plaats krijgt?

Leer- en onderwijsomgeving (praktijk - beleid)

sla link op in klembord

Kopieer

  • ‘Scholen voor iedereen’ veronderstelt ingrepen op infrastructuur in alle scholen. Moeten alle scholen op hetzelfde moment infrastructuur aanpakken of dienen zich opportuniteiten aan wanneer netwerken voor iedereen zich anders organiseren en/of infrastructuur anders benutten?
  • Hoe benaderen we ‘scholen voor iedereen’ vanuit de optiek programmatie? Verdwijnen de scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs? Verdwijnen dan de leersteuncentra? Worden zij allemaal (samen) ‘scholen voor iedereen’? Hoe borgen we de in het buitengewoon onderwijs aanwezige specifieke doelgroepenexpertise? Welke kansen en belemmeringen zien we hier?
  • Is dit haalbaar zonder extra financiering? Wat is het maximaal effect van -binnen de bestaande regelgeving- middelen anders in te zetten, en welke regelluwte is nodig om dit nog efficiënter te doen? Welk signaal geven we hieromtrent aan de overheid én op welke manier optimaliseren we schooloverstijgende samenwerking i.f.v. financiering?
  •  …

Transitiemanagement en procesbegeleiding (praktijk - beleid - cultuur)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe haalbaar is dit in situaties waar de onderwijskwaliteit onder druk staat ten gevolge van het lerarentekort? Welke opportuniteiten biedt het herschikken, verdelen van middelen? Levert dit ook hier mogelijks ademruimte of werkt het net nog meer belemmerend?
  • Hoe verhogen we de teameffectiviteit in scholen door te focussen op heldere doelen en prioriteiten, verbindend samenwerken, duidelijke rollen en verantwoordelijkheden zonder de werkdruk op te voeren?
  •  …

Gedeeld dialogaal, onderwijskundig leiderschap (beleid-cultuur)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe versterken we het leiderschap in de netwerken om vanuit sterke inclusieve en diversiteitsresponsieve praktijken visie en cultuur vorm te geven?

Inclusie en diversiteit: inhoudelijke verdieping (praktijk)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe houden we de gesegregeerde groep zo klein en zo tijdelijk als mogelijk als streefdoel?
    Deze kleine groep houdt ons niet tegen om in te zetten op de grootste groep, de ‘school voor iedereen’ is zo nabij mogelijk: hierbij hanteren we maximaal het principe van dezelfde schoolpoort.
  • Hoe verhogen we de diversiteitsresponsiviteit op de klasvloer en geven we een meer inclusief onderwijs concreet vorm in de dagelijkse praktijk?

Conclusies en aanbevelingen

sla link op in klembord

Kopieer

Katholiek Onderwijs Vlaanderen kiest - vanuit haar missie, visie en waarden - voor de transitie naar één inclusief onderwijssysteem met een heldere horizon in 2040.

Het streefdoel is daarbij het realiseren van het leerrecht voor alle leerlingen vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid om alle leerlingen veilig mee te nemen in een kwaliteitsvol zorgbreed en kansenrijk onderwijs.

Vanuit een brede blik op diversiteit beschouwen we inclusie als brede onderstroom, de inclusieve school als sterke bedding, met maatregelen en interventies als ‘tools’ om alle leerlingen veilig mee te nemen en hen kwaliteitsvol zorgbreed en kansenrijk onderwijs te bieden.

Zo groeien WIJ SAMEN - vanuit geloof, hoop en liefde - naar een onderwijssysteem waar ELKE leerling kan en mag leren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?