- Diversiteit - Trajecten. Omgaan met uiteenlopende visies en standpunten over seksualiteit in een diverse klasOmgaan met relaties en seksualiteit is op zich geen eenvoudige materie. Bovendien neemt de diversiteit in de maatschappij en op school toe. Hoe pak je Relationele en Seksuele Vorming aan vanuit deze diversiteit en hoe zorg je ook hierin voor gelijke onderwijskansen? Gevoelige thema’s kunnen ook voor controverse in de klas zorgen. Leerlingen, en hun ouders, kunnen heel uiteenlopende meningen hebben over of heftig reageren op bijvoorbeeld holebiseksualiteit, maagdelijkheid, abortus of andere hete hangijzers en morele thema’s.Meerdere dataOp locatie
- Persoonsgebonden ontwikkeling evaluerenDe evaluatie van de persoonsgebonden ontwikkeling is een uitdaging voor vele scholen. Hoe kijken we naar de ontwikkeling van leerlingen op sociaal, psychisch, fysiek en spiritueel vlak, de ingrediënten van de persoonsgebonden ontwikkeling in het leerplan Zin in leren! Zin in leven! Hoe kijken we ontwikkelingsgericht naar de leerlingen vanuit onderwijsarrangementen, ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen en leerlijnen? Hoe evalueren we breed, vanuit verschillende situaties, met verschillende mensen, op verschillende momenten?Op aanvraag
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het levenDeze inspiratiedag voor onderwijsmensen wordt uitgesteld naar volgend schooljaar.3 mei 2024Antwerpen
- Studiedag seksueel grensoverschrijdend gedragDe documentairereeks Godvergeten (uitgezonden op Canvas, september 2023) heeft ons zwaar geraakt. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen willen we dit moment aangrijpen om onze aanpak en preventie van grensoverschrijdend gedrag te verduidelijken vanuit ons pedagogisch project en onze instellingen het belang van een bewust beleid te laten inzien waardoor misbruik zoveel mogelijk vermeden kan worden. We hopen dat de procedures die we jullie gaan voorleggen, op weg helpen om met meldingen om te gaan.29 mei 2024Schaarbeek
- Verdiepende vorming: hoe werken met ouders omtrent relaties en seksualiteit?Deze verdiepende vorming wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vorming wil tools aanreiken om ook met ouders aan de slag te gaan met betrekking tot dit thema.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Hoe werken met internen omtrent relaties en seksualiteit?Deze webinar wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit.Deze webinar biedt handvaten hoe we met internen diverse thema’s met betrekking tot relaties en seksualiteit (bijvoorbeeld wensen en grenzen, relaties, lichaamsbeeld…) kunnen aankaarten, bespreken en welke methodieken we hiervoor kunnen inschakelen.25 april 2024Online
- Webinar: Hoe omgaan met seksualiteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag: een introductie in het vlaggensysteemDeze webinar wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze webinar vormt een kennismaking met het vlaggensysteem.Te bepalenTe bepalen
- Verdiepende Vorming: Hoe werken met internen omtrent intimiteit, relaties en seksualiteit?Deze verdiepende vorming wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit.Deze vorming biedt handvaten hoe we met internen diverse thema’s met betrekking tot relaties en seksualiteit (bijvoorbeeld wensen en grenzen, relaties, lichaamsbeeld...) kunnen aankaarten, bespreken en welke methodieken we hiervoor kunnen inschakelen.Te bepalenTe bepalen
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze themadag vormt de noodzakelijke introductiedag om nadien de verdere ondersteuning te kunnen krijgen bij de implementatie van het thema.Te bepalenTe bepalen
- Omgaan met uiteenlopende visies en standpunten over seksualiteit in een diverse klasOmgaan met relaties en seksualiteit is op zich geen eenvoudige materie. Bovendien neemt de diversiteit in de maatschappij en op school toe. Hoe pak je Relationele en Seksuele Vorming aan vanuit deze diversiteit en hoe zorg je ook hierin voor gelijke onderwijskansen? Gevoelige thema’s kunnen ook voor controverse in de klas zorgen. Leerlingen, en hun ouders, kunnen heel uiteenlopende meningen hebben over of heftig reageren op bijvoorbeeld holebiseksualiteit, maagdelijkheid, abortus of andere hete hangijzers en morele thema’s.Te bepalenTe bepalen
- Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing richt zich naar schoolteams basisonderwijs die willen werken aan het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je op zeer uiteenlopende manieren geconfronteerd met het thema relaties en seksualiteit. Er kunnen zich incidenten voordoen, ouders of leerlingen kunnen vragen stellen, je kan als school in het kader van Zill meer aandacht willen besteden aan Relationele en Seksuele Vorming... Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams secundair onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd. Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen? Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Persoonsgebonden ontwikkeling evaluerenDe evaluatie van de persoonsgebonden ontwikkeling is een uitdaging voor vele scholen. Hoe kijken we naar de ontwikkeling van leerlingen op sociaal, psychisch, fysiek en spiritueel vlak, de ingrediënten van de persoonsgebonden ontwikkeling in het leerplan Zin in leren! Zin in leven! Hoe kijken we ontwikkelingsgericht naar de leerlingen vanuit onderwijsarrangementen, ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen en leerlijnen? Hoe evalueren we breed, vanuit verschillende situaties, met verschillende mensen, op verschillende momenten?Op aanvraag
- Persoonsgebonden ontwikkeling, wat en hoe?Je verkent het leerplan vanuit persoonsgebonden ontwikkeling. Je leert de visie op de ontwikkelvelden van persoonsgebonden ontwikkeling kennen. Je maakt grondig kennis met de doelen en leerinhouden en met de ontwikkelstappen.Op aanvraag