Vlaamse uitgeverijen hebben een aanbod om leerlingen op sleeptouw te nemen door de Griekse taalstudie in het 2e en 3e jaar, maar dan stopt het parcours. Toch hebben onze leerlingen vaak nood aan herhaling, inoefening of vastzetting van de grammatica om klaargestoomd te worden voor de auteurs van de derde graad. Vanuit die optiek ontstond het idee voor een samenwerking tussen de KU Leuven en het werkveld om op zoek te gaan naar contextgebonden oefeningen om in het 4e jaar te gebruiken. We speuren daarbij naar verhalen (om aan het leerplan te voldoen) die boeiend en wervend zijn (om aan de interesses van ons doelpubliek tegemoet te komen).
Een leraar Grieks maakte onderstaande lijst van grammaticale topics waarbij tekstmateriaal ter inoefening van de taal erg welkom zou zijn. Er werd een opdeling gecreëerd tussen leerstof die doorgaans in 3e jaar behandeld wordt (om in het 4e jaar te herhalen en extra vast te zetten) en leerstof die vaker doorgeschoven wordt naar het 4e jaar (om daar contextgebonden aan te leren en in te oefenen, niet louter met losse vormpjes).
Heb jij vanuit je leservaring in de tweede graad Grieks opmerkingen of aanvullingen bij dit schema? Stuur dan een mailtje naar mij.
Twee onderzoekers van de KU Leuven gaan via een algoritme in databanken op zoek naar Griekse tekst(fragment) en waar deze morfologische en/of syntactische elementen aanwezig zijn. Ze gebruiken hiervoor de woordenlijsten van Logoi en Nea Thalassa 2 om zoveel mogelijk nieuwe woordenschat te vermijden.
Ten slotte plannen we een fysieke bijeenkomst op woensdag 30/4 tussen 14u en 17u in Leuven om in dialoog te gaan over de bruikbaarheid in de klas van de gevonden passages om zo een concreet bruikbare tekstbundel te maken voor de leraren van het 4e jaar. Als je deelneemt aan deze bijeenkomst, krijg je een attest en kan dit doorgaan als een bijscholing.
Via deze weg lanceren we een oproep om een groep leraren 4 Grieks samen te brengen om vanuit het werkveld de bruikbaarheid van de gevonden passages te bekijken zodat dit initiatief een succes wordt. Wil jij deel uitmaken van dit inspirerend netwerk? Dan ben je van harte welkom!
Laat het weten aan Mieke (mieke.lietaert@katholiekonderwijs.vlaanderen) en we verwelkomen je inbreng met open armen.