Als je als bestuur kwaliteitsvol wil besturen, heb je competente, gemotiveerde en geëngageerde bestuursleden nodig, bestuurders met een specifiek profiel. Uiteraard is ieder bestuur uniek en zul je zelf als bestuur bepaalde aspecten minder of meer benadrukken afhankelijk van jouw concrete noden. Een bestuurder onderschrijft volmondig de missie, visie en kernwaarden van het eigen bestuur.
Het profiel van de bestuurder omschrijft de gewenste ingesteldheid, eigenschappen en vaardigheden van de ideale bestuurder..
De bestuurder heeft een hart voor kinderen en jongeren en een passie voor onderwijs en vorming. De bestuurder wil actief meewerken vanuit het project van de katholieke dialoogschool aan de realisatie van het katholiek onderwijs in Vlaanderen.
Als bestuur draag je de eindverantwoordelijkheid voor jouw organisatie. Het is dan ook belangrijk dat je de juiste mensen aantrekt om samen die verantwoordelijkheid op te nemen. De samenstelling van je bestuur is cruciaal voor je werking. Zo hebben je bestuursleden bij voorkeur ervaring met of alleszins interesse in één of meer van de acht beleidsdomeinen (identiteit, pedagogisch en didactisch beleid, personeelsbeleid, schoolorganisatie- en administratie, financieel en materieel beleid, preventie- en welzijnsbeleid, kwaliteitsontwikkeling, inspraakbeleid en communicatiebeleid). Zij moeten ook bereid zijn om de nodige tijd en energie vrij te maken voor hun bestuursopdracht.
Een bestuurder komt terecht in een team en de beste nieuwe bestuurder is die persoon die het team completer maakt. Rekenen op de competenties van één bestuurder op één beleidsdomein is riskant. Beter is het om als team alle beleidsdomeinen op te nemen. Uiteraard is één bestuurder meer beslagen in het ene beleidsdomein bezig houden dan een ander, maar het inbouwen van checks and balances en de teamwerking staan centraal.
Als je een nieuwe bestuurder moet aantrekken, maak dan zeker de tijd om samen met de collega-bestuurders grondig na te denken over het gewenste profiel van de nieuwe bestuurder. Om kandidaat-bestuurders aan te trekken en te informeren kun je gebruik maken van onze brochure.
Als bestuur kun je onze brochure gebruiken om potentiële bestuurders te informeren. Ze schetst niet alleen de gewenste ingesteldheid en vaardigheden van de ideale bestuurder, maar geeft ook beknopt andere belangrijke informatie voor kandidaat-bestuurders :
Het bestuur van katholieke scholen is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) die het beleid van het onderwijs, de opvoeding en de vorming in die scholen ontwikkelt en bepaalt, de uitvoering ervan opvolgt en er eindverantwoordelijke voor is.
In zijn missie, visie, kernwaarden en in het pedagogisch project van zijn scholen concretiseert het bestuur het project van de katholieke dialoogschool.
Bij alle stappen die het zet en bij alle beslissingen die het neemt, hanteert het bestuur het belang van de kinderen en jongeren als belangrijkste toetssteen met aandacht voor het geheel en respect voor elke school.
Bovendien laten besturen zich in hun bestuursopdracht leiden door de vier principes van het charter van goed bestuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: identiteit, impact, integriteit en inspraak.
Een bestuurder is in de eerste plaats een teamlid van het bestuur. Daarbij neemt de bestuurder, samen met de andere bestuurders, een taak op binnen één of meer beleidsdomeinen die tot de gezamenlijke opdracht van het schoolbestuur behoren: identiteit, onderwijskundig beleid, personeelsbeleid, schoolorganisatie- en administratie, financieel en materieel beleid, preventie- en welzijnsbeleid, kwaliteitsontwikkeling, inspraakbeleid en communicatiebeleid.
De concrete taakomschrijving wordt vastgelegd in overleg met de voorzitter en de andere bestuursleden.
Hierbij wordt rekening gehouden met de noden van het bestuur en zijn scholen, de interesses en competenties van de bestuurder en de interesses en competenties van de andere leden van het bestuur. Zo kan het aangewezen zijn dat een bestuurder samen met de directeur(s) het personeelsbeleid opvolgt of dat een bestuurder samen met de boekhouder(s) het financiële en fiscale ondersteunt.
In geval van een bestuur dat naast scholen ook bijvoorbeeld een internaat of een welzijnsinstelling beheert, kan een bestuurder specifieke aandacht hebben voor één van deze onderdelen.
Het vrijwillige engagement vormt het basisprincipe voor bestuurders actief in besturen van het katholiek onderwijs. Uiteraard krijgen bestuurders wel een vergoeding voor gemaakte onkosten en worden zij gedekt door een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Er wordt voorzien in informatie en vorming voor het bestuur en bestuurders om zich verder te professionaliseren en hen in hun opdracht te ondersteunen.
Het bestuur biedt vooral de kans aan bestuurders om bij te dragen aan de opleiding en vorming van kinderen en jongeren tot jongvolwassenen. Hun maatschappelijke rol is dan ook niet te overschatten.