Kristof Slagmulder ging gedetailleerd in op het nieuwe actieplan over duaal leren, dat de Vlaamse regering goedgekeurd had op 18 juli 2025. Hij werd overigens met die vragen als niet meer vast lid van deze commissie (wel nog plaatsvervangend lid) opvallend positief verwelkomd in de commissie door minister Demir. Het was uiteraard ook niet de eerste vraag om uitleg over duaal leren en de hele hervorming van het zgn. Leren en Werken (dbso), die vorige legislatuur in gang gezet werd, maar nu was er dus dat nieuwe actieplan. Slagmulders diverse vragen kwamen eigenlijk hierop neer: wat was de precieze betekenis van de verschillende acties in het genoemde actieplan?
Minister Demir herhaalde dan ook vooral wat in het actieplan stond. Daarnaast kon ze melden dat een screening van het volledige opleidingsaanbod van het secundair onderwijs in volle voorbereiding was. Voor opleidingen met weinig leerlingen was een opsplitsing in telkens een duale en niet-duale variant niet opportuun. Binnen de doorstroomfinaliteit was duaal leren sowieso vaak niet relevant. Ook de beroepskwalificaties werden gescreend en daarbij zou gestreefd worden naar een meer generieke, maar gelijk toch ook voldoende concrete, formulering. De zgn. groeifase was een essentieel onderdeel van de lopende veldverkenning, die pas in mei 2026 opgeleverd zou worden. Dus daarvoor kwamen Slagmulders vragen nu nog te vroeg.
Hij ging wel nog door op de zaak aan de hand van het Vlor-advies van 23 september 2025, dat voor een stuk kritisch bleef en aandrong op snelle actie. Vragensteller Slagmulder haalde diverse kritische punten uit het Vlor-advies aan.
Interveniënt Griet Vanryckegem onderschreef het belang van de evaluatie van het hele systeem, maar ging ook akkoord met de vragensteller over de problematische aard van de architectuur van het systeem. Interveniënt Kim Buyst vroeg naar het aantal leerlingen die vanuit de zgn. aanloopfase alsnog doorstroomden naar duaal leren, ze vroeg ook naar de timing van de echte beleidsdaden ná al het geplande screeningswerk en wist zelfs iets van de finesses van verschillende soorten “truckchauffeurs”. Interveniënt Loes Vandromme vond het actieplan een goede stap, maar ze herhaalde tegelijk dat de expertise die er was in de Centra Leren en Werken, niet zomaar verloren mocht gaan en ze wees op blijkbaar een gebrek aan werkplekken in duaal leren.
Minister Demir voegde nog toe dat de RTC’c, die geëvalueerd werden, zouden worden opgenomen, met een adviserende rol, in het Partnerschap Duaal Leren en herhaalde de redenering (namelijk m.h.o. de ook door scholen gevraagde flexibiliteit) achter de meer generieke omschrijving van beroepskwalificaties. Vragensteller Slagmulder concludeerde: het systeem van duaal leren moest veel eenvoudiger, betrouwbaarder en aantrekkelijker worden conform het vermelde Vlor-advies.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het nieuwe actieplan voor duaal leren van Kristof Slagmulder” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen