De gedachtewisseling over deze jaarverslagen sloot inhoudelijk naadloos aan bij (recente) andere parlementaire besprekingen: de actuele vraag over nieuwe leerboeken voor het islamonderwijs en de actuele vraag over de ontwikkelingen in de Franse Gemeenschap inzake levensbeschouwelijk onderwijs van slechts één dag eerder. Bovendien zou er na deze gedachtewisseling in de namiddagvergadering nog een vraag om uitleg volgen over het tekort aan leraren levensbeschouwelijke vakken, waarover je elders op deze pagina’s kunt lezen.
De aanwezige vertegenwoordigers van wie meerdere maar niet allemaal ook effectieve sprekers waren: Jürgen Mettepenningen (bisschoppelijk afgevaardigde voor het onderwijs aartsbisdom Mechelen-Brussel), Hein Van Renthergem (inspecteur-adviseur coördinator rooms-katholieke godsdienst), Maurice van Stiphout (algemeen secretaris Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst, voorzitter Erkende Instanties & Vereniging), Sylvain Peeters (voorzitter Raad voor Inspectie & Kwaliteitszorg niet-confessionele Zedenleer), Thierry Vervoort (inspecteur-adviseur coördinator niet-confessionele zedenleer), Christophe Van Waerebeke (stafmedewerker Raad voor Inspectie & Kwaliteitszorg niet-confessionele Zedenleer, secretaris Erkende Instanties & Vereniging), Aysel Bayraktar (voorzitter Centrum Islamonderwijs), Ahmed Azzouz (inspecteur-adviseur islamitische godsdienst), Eric Corthauts (voorzitter Erkende Instantie van de protestants-evangelische godsdienst), Gottlieb Blokland (inspecteur-adviseur protestants-evangelische godsdienst), Philippe De Bruyn (inspecteur-adviseur orthodoxe godsdienst), Moses Mund (inspecteur-adviseur Israëlitische godsdienst), Stephen Murray (secretaris-generaal van het Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst in België) en Birte M. Day (inspecteur-adviseur anglicaanse godsdienst).
Er werden traditiegetrouw heel veel vragen gesteld door de onderwijscommissarissen, maar gelet op het thema, zéker nu. Maar eigenlijk was dat te veel voor het al bij al beperkte tijdbestek van de commissievergadering. Slechts een deel van de vragen werd mondeling tijdens de vergadering zelf beantwoord, de andere vragen zouden schriftelijk beantwoord worden, maar misschien liet een uitspraak van commissievoorzitter Karolien Grosemans aan het eind nog een opening voor een ander vervolg.
Ik kan het overzicht, gelet ook op de recente actuele vragen (cf. supra), hier dan ook beperken tot enkele hoofdzaken:
Ten slotte verwijs ik nog heel graag naar de video [vanaf 12:18] van de bespreking op de website van het Vlaams Parlement in afwachting van het formele, parlementaire verslag.
Reageren op dit commentaar kan bij Wilfried Van Rompaey wifried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen.