Op vrijdag 2 december 2022 was het thema op de Vlaamse regering geagendeerd. Er viel al over te lezen in de media. Ik verwijs illustratief gewoon naar twee bronnen: Dirk Van Damme zelf (voor abonnees) en Lieven Boeve. Zelf was ik alvast wat verbaasd over de ‘grootse’ manier waarop minister Weyts de zaak voorstelde. Ik citeer uit zijn persbericht: “Belangrijke hervormingen op de korte termijn, maar op lange termijn zou het goed zijn om het héle systeem [nwvr: mijn cursivering] te herdenken. Een onafhankelijke Commissie van Wijzen kan vertrekkend van een wit blad [nwvr: mijn cursivering] nadenken over bijvoorbeeld het statuut van leerkrachten, schoolorganisatie, netoverschrijdende samenwerkingen, …”
De hele bespreking in deze plenaire vergadering verliep langs te verwachten lijnen: twee vragenstellers uit de oppositie die bedenkingen hadden, weliswaar de ene al wat meer dan de andere; één vragensteller uit de partij van de onderwijsminister die uiteraard helemaal geloofde in de commissieaanpak van de minister; drie interveniënten (één uit de oppositie en twee uit de meerderheid) die ook hun vragen hadden, alweer de ene wat meer dan de andere. Samengevat, aflevering 47 (of daaromtrent) van de saga “Lerarenloopbaanpact en lerarentekort”.
Iets concreter toch, maar wel in telegramstijl:
We zullen zien…
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de aanstelling van de zogenaamde Commissie van Wijzen over het lerarentekort onder leiding van Dirk Van Damme van Jan Laeremans, over de Commissie van Wijzen van Koen Daniëls en over de nieuwe Commissie van Wijzen voor het onderwijs van Elisabeth Meuleman” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen