5 november 2025 – “Goed gedragen”

Alweer minister Zuhal Demir als eerste in de rij van de actuele vragen in deze plenaire vergadering. Sterker nog, het aantal thema’s van en actuele vragen daarover aan haar was groter dan ooit tevoren, zoals een hedendaagse POTUS al een tijdje pleegt te zeggen. We hadden de zaak in de krant (voor abonnees) gelezen, op de radio (mits aanmelding) gehoord en de minister had er al meermaals iets over gezegd tijdens eerdere parlementaire gelegenheden.

Inderdaad, een verhaal van autonomie van scholen versus de rol van de overheid… alweer en het liefst toch, in een soort van billijk evenwicht én met linken naar het lerarentekort en de onderwijskwaliteit. We hoorden het al veel vaker in de Onderwijscommissie. Over het Plan “Goed gedragen” van de minister hadden we voorlopig alleen wat in de krant stond. Kon de minister al wat meer toelichting geven? Tussen haakjes, ik had al eerder geschreven, in de marge van de behandeling van het ontwerp van Inspectiedecreet op 23 oktober 2025, dat het met “de tekstuele goedkeuring (nwvr: van dat Plan dus) binnen de Vlaamse regering toch iets minder makkelijk lijkt te lopen”, zoals nu ook in De Morgen (voor abonnees) bleek te staan.

Minister Demir ging niet inhoudelijk op het Plan in (dat moest eerst via de Vlaamse regering gaan), beklaagde zich over wie het gelekt had (om het onderuit te halen), maar lichtte wel toe waarom het nodig was en toen volgde een lijst van problemen die we al eerder gehoord hadden (schorsingen, uitsluitingen, schooluitval, radicalisering, intimidaties/beledigingen van leraren, pestgedrag…). Overigens was iedereen van de sprekers het zo ongeveer wel eens over het belang van orde en rust om leren op school (onderwijskwaliteit dus) mogelijk te maken, maar over de remedie die er daarvoor mogelijk zat aan te komen waren er wél duidelijk meningsverschillen over de grenzen van meerderheid en oppositie heen.

De minister poneerde stellig dat de overheid niet ging bepalen wat gewenst gedrag was op school, maar daaraan zou wel gewerkt worden vanaf de eerste kleuterklas. De minister gebruikte toen niet het passivum, maar sprak telkens van “we”: we gaan werken aan gewenst en goed gedrag onder de vorm van een waaier aan maatregelen ter ondersteuning van de scholen. De minister herhaalde vooral het belang van rust, orde en structuur en de goede praktijken in die zin op allerlei scholen wilde zij vooral op ruimere schaal in Vlaanderen zien. Bij herhaalde negatieve inspectieverslagen wilde ze liever geen scholen sluiten, zoals decretaal mogelijk is, want daarmee zou niemand geholpen zijn. Vandaar haar Plan, dat de minister hoopte zo snel mogelijk te laten goedkeuren door de Vlaamse regering. Wordt dus vervolgd… en hopelijk juridisch waterdicht!

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?