5 november 2025 – Islamitische radicalisering in scholen

Op 24 oktober 2025 om 18.35 u viel dit bericht in mijn mailbox: “Onze minister trekt een duidelijke lijn tegen alle vormen van extremisme. Met in haar achterzak een bevraging bij bijna 1.000 leerkrachten en directies over radicalisering op school, heeft ze samen met minister Crevits een nieuw pakket aan maatregelen tegen extremisme gemaakt.

Groen licht op de ministerraad dus: communiceren maar! Bij vragen weet u mij te vinden.” Getekend: Thomas Everix, adjunct-woordvoerder van minister Zuhal Demir (bijgevoegd bij het bericht: rapport radicalisering, persbericht bevraging radicalisering en persbericht plan radicalisering). Daarover nu een actuele vraag van commissievoorzitter Bart Claes. Concreet: welke maatregelen zou minister Demir nemen om islamitisch radicalisme/extremisme in scholen te bestrijden?

Minister Demir somde die maatregelen kort op (centrale contactpunten, draaiboeken, handvatten, …). Vragensteller Claes vond het duidelijk benoemen door de minister van islamitisch radicalisme als een groot probleem niet terug in het vermelde rapport en vond dat de vermelde maatregelen al bestonden. Hij herhaalde dus gewoon zijn vraag en de minister evenzo, met nog enige toevoeging over o.a. vorming van leraren en mediawijsheid voor jongeren.

Tot slot trok vragensteller Claes zijn politieke registers nog even wat verder open: hij verweet de twee coalitiepartners van de ministers dat zij nu niet tussenkwamen. Woorden die vielen: de islam als Trojaans paard (in de gemeenten), de olifant in de kamer en het electorale opportunisme van de meederheidspartijen.

Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de islamitische radicalisering in onze scholen van Bart Claes” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?