5 juni 2025 – Einde van dynamoPROJECT

Dit thema bracht enkele atypische vragenstellers, naast twee habituées, naar de Onderwijscommissie: een thema dat bovendien die ochtend al aan de minister van Cultuur, Caroline Gennez, voorgelegd was. Het ging meer bepaald over de stopzetting van het zgn. dynamoPROJECT. Hoe zat dat?

Minister Demir legde uit dat de stopzetting van de bewuste subsidie het gevolg was van afspraken over besparingen deze legislatuur. Uit het rapport ‘Cultuureducatie in de vrije tijd: Een tweede veldtekening’ bleek dat de werking te versnipperd was en onvoldoende bijdroeg aan een brede, duurzame verankering. Maar dat betekende niet dat cultuureducatie onbelangrijk zou zijn, integendeel. Zie: de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs. En daarnaast waren gesprekken met minister Gennez gaande met het oog op een actualisatie van het beleidsinstrumentarium voor cultuureducatie in scholen, zoals ook het regeerakkoord ambieerde. De focus op het zgn. kennisrijk curriculum en op taal waren daarbij richtinggevend. Wat Het Kunstuur betrof: dat project werd geëvalueerd en er waren optimalisaties gepland, maar dat bleef dus. Dat gold ook voor Kunstkuur, een samenwerking tussen een academie en een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs met eventueel een derde externe partner.

In de rest van het toch alweer 32-minuten durende gesprek was het een mix van toch ook wel wat begrip voor het nagaan van de effectiviteit van subsidies, van kritiek op de communicatie van de minister over de stopzetting van het dynamoPROJECT en van blijven benadrukken dat cultuureducatie belangrijk was.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio