Wat moet ik nog allemaal toevoegen aan het actuadebat op 18 januari, het debat in de media én de actuele vraag van slechts één dag eerder, zo vroeg minister Weyts zich terecht af. De 42 minuten die aan deze drie vragen om uitleg besteed werden, leverden dan ook haast geen jota nieuws op. En ja, mevrouw Tavernier, het ís een erg belangrijk thema, maar om daarover zo te blijven doordrammen, gelet op het vele dat er zo recent over gezegd is, begon voor mij heel erg op bezigheidstherapie te gelijken…
Gelukkig was er nog het bericht in het Belang van Limburg (voor abonnees) over sterk verbeterde KOALA-resultaten, waarnaar gelegenheidsvoorzitter Jan Laeremans verwees, die overigens wél de spreektijd bewaakte… gelukkig. De Limburgse casus leerde ook nog wel iets anders en ik citeer: “Sommige onderwijsexperten wijzen op een mogelijke oorzaak van de plotse verbetering in Limburg. Aangezien de test elk jaar dezelfde is, bestaat de kans dat leerkrachten hun kleuters daarop laten oefenen. Teaching to the test, in het vakjargon. “Ik begrijp die bezorgdheid”, zegt Goedele Vandommele, postdoctoraal onderzoeker bij het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) en afkomstig uit Zonhoven. “Als je de testen letterlijk zou overnemen in de klas, dan helpt de test je niet vooruit in je onderwijspraktijk. Maar als je de kleuters in het algemeen beter voorbereidt op die test, met bijvoorbeeld voorlezen of door hen te helpen instructies beter te leren begrijpen, is dit wel een goede zaak. Een van onze aanbevelingen aan de beleidsmakers is om die toets voortdurend te updaten, om het grijsdraaien tegen te gaan.” Minister Weyts zelf wees erop dat in de bewuste Limburgse school al meer ingezet was op de taalvaardigheden in kwestie vóór de derde kleuterklas. Prima, vond hij. Ach ja, ik vergat het bijna nog: in het begin van zijn antwoord had minister Weyts ook nog gewag gemaakt van bijkomende positieve (lees: stimulerende) maatregelen, specifiek in het kader van de Vlaamse Rand, in eerste instantie wel met de focus op het secundair onderwijs. En de repressieve invalshoek? Die zou anderzijds ook zeker vervolgd worden, aldus de minister. Ik ben benieuwd.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de resultaten van de tweede taalscreening in de derde kleuterklas van Annabel Tavernier, over het dreigement om het kindergeld af te nemen van kleuters die het Nederlands niet goed beheersen van Elisabeth Meuleman en over de resultaten van de KOALA-taalscreening van Loes Vandromme” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen