20 november 2025 – Vrije meningsuiting aan UGent

Deze zaak ging over uitspraken van de nieuwe rector van de UGent Petra De Sutter in de media, waarop ook al kritisch gereageerd was in andere media (voor abonnees). Het was ook niet de eerste keer dat commissievoorzitter Bart Claes vragen stelde over dit soort kwesties rond academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting. Zijn partgenoot Kristof Slagmulder was hem daarin vorige legislatuur overigens voorgegaan. De kans leek mij groot dat de teneur van het antwoord van de huidige Onderwijsminister dezelfde zou zijn als die van het antwoord van de vorige Onderwijsminister. En… dat was inderdaad het geval: er was geen wetgevend initiatief vereist, want voldoende grondwettelijke garantie, en hogeronderwijsinstellingen konden, binnen de contouren van de wetgeving, autonoom hun eigen reglement bepalen. Minister Demir lichtte nog de twee casussen toe, waarnaar vragensteller Claes verwezen had, en zou op een geplande vergadering met de VLIR binnenkort haar punt nog eens maken rond de gevoelige balans tussen de verwachting dat universiteiten openlijk een maatschappelijk standpunt innemen en de individuele vrijheid van academici om zich, vanuit hun expertise, uit te spreken over maatschappelijke thema’s.

Ik betwijfelde wel dat wat minister Demir over die gevoelige balans gezegd had helemaal samenviel met de daaropvolgende reactie van vragensteller Claes: “(…) u hebt binnenkort een gesprek met de rectoren en u gaat daar nogmaals benadrukken dat de academische vrijheid belangrijk is. Dat er blijkbaar volgens sommigen steeds meer verwacht wordt dat universiteiten een heel duidelijke positie innemen in het maatschappelijk debat: ik denk dat dat niet de bedoeling kan zijn. Ik hoop dus dat u dat daar ook nog eens onderstreept.” Maar zoals altijd, kon het natuurlijk zijn dat ik me vergiste.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?