Commissievoorzitter Bart Claes verwees naar een ontwerp van verzamelbesluit dat de Vlaamse regering goedgekeurd had op 5 september 2025, dat o.a. de controle op inschrijvingen regelde. Daarmee werd een eenduidige registratie ingevoerd van problematische afwezigheden bij te laat komen of een deel van de lesdag problematisch afwezig zijn. Op die manier zou een gelijke behandeling voor de toekenning en de terugvordering van de schooltoeslag gegarandeerd moeten worden. Er waren vragen over mogelijke toepassingsproblemen van de nieuwe regeling en over de vermeende late communicatie van die wijziging aan de scholen. Hoe zat dat?
Minister Demir legde uit dat de uniformisering van de bedoelde registratie nodig was omdat scholen die blijkbaar verschillend toepasten. De uniformisering sloeg alleen op de registratie voor administratieve doeleinden, waaronder de schooltoeslag. Voorts behielden de scholen hun autonomie in hun eigen aanwezigheidsbeleid. Het ontwerp van BVR mocht dan wel pas goedgekeurd zijn op 5 september, de omzendbrieven in kwestie (voor secundair onderwijs en voor basisonderwijs) waren al wel in juni 2025 in die zin aangepast en aan de scholen gecommuniceerd. Ik geloofde de minister graag, maar kon die timing niet zelf verifiëren: de zgn. laatste wijziging aan de bewuste omzendbrieven dateert van 11 september 2025. Ook hier was het al vaker vermelde actieplan Goed Gedragen relevant, want dat versterkte scholen in hun preventief en remediërend werken rond ongewenst gedrag zoals problematische afwezigheid, aldus nog minister Demir.
Vragensteller Claes juichte het uniforme kader toe, zou de cijfers over terugvordering van de schooltoeslag opnieuw opvragen, maar had blijkbaar de ministers mededeling over de timing van de communicatie van de omzendbrieven naar de scholen gemist. Bij de drie interveniënten was er opnieuw aandacht voor ouderlijke verantwoordelijkheid c.q. brugfiguren om net ouders te betrekken en te informeren. Brugfiguren was een zaak van meerdere ministers overigens en vooral moest daarbij afgestapt worden van projectmatige financiering, zo stelde interveniënt Vandromme.
Voor de brugfiguren kaatste de minister de bal toch terug naar het flankerend onderwijsbeleid in gemeenten. Het actieplan Goed Gedragen voorzag in directe, concrete actie bij (ongewettigde) afwezigheid (vanaf dag één dus).
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de registratie van de afwezigheden van leerlingen die te laat komen of een uur spijbelen” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen