Aanvankelijk wist ik niet goed wat te verwachten van de volgens mij wat eigenaardige titel van deze actuele vraag van Steve Vandenberghe. Maar het werd al snel duidelijk. Wat er de specifieke actualiteitswaarde van was, ontging me dan weer wel. Heel het verhaal van (mentaal) welbevinden (van lerenden en leraren) versus leren en lesgeven werd nog eens opnieuw verteld. Waarom precies vandaag? Ik weet het echt niet, maar dat kan aan mij liggen. Hoe dan ook, ik ga dat verhaal hier niet opnieuw vertellen. Alleen nog dit. Zoals Filip Brusselmans expliciet presteerde aan het eind van zijn actuele vraag, deed vragensteller Vandenberghe dat hier, toegegeven, een stuk implicieter, nog eens over: “Nog eens vijf jaar gaan voor dergelijk onderwijsbeleid, dat is niet oké. Want ons onderwijs kan dat niet nog eens vijf jaar op die manier aan.”
Wie mij niet gelooft, wat die bovenvermelde herhaling betreft, herleze deze (kleine) verzameling van mijn ‘archiefstukken’ van de nu stilaan eindigende legislatuur.
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de drempels inzake werken aan welbevinden die leerkrachten in de klas ervaren van Steve Vandenberghe” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen