Met deze laatste vragen om uitleg van de ochtendvergadering sloten we een stuk aan bij de eerste vragen over de invulling van de levensbeschouwelijke vakken. De bespreking liet enkele boeiende, niet onbekende, ideologische verschillen zien tussen de politieke fracties inzake de actieve vrijheid van onderwijs. Aanleiding was het arrest van de Raad van State van 26 april 2022 m.b.t. de erkenning van een islamitische school in Genk. Die school had een tweede kans gekregen bij haar erkenningsaanvraag, maar ook die had minister Weyts niet goedgekeurd. Het was die beslissing van de minister die door het arrest van de Raad van State vernietigd was, waarna er nu een nieuw onderzoek door de Onderwijsinspectie liep. Hoe zou deze erkenningskwestie voort- en aflopen en wanneer en was de basisstelling van de minister (“geen apart islamitisch onderwijs”) wel te rijmen met de grondwettelijke vrijheid van onderwijs? Dat waren heel kort samengevat de vragen van de drie vragenstellers, die uiteenvielen in twee kampen: Vlaams Belang en N-VA versus Groen.
Minister Weyts beschreef uitvoerig het proces zoals dat tot nog toe zijn beslag gekregen had. Het RvS-arrest gebruikte geen inhoudelijk argument, wel een juridisch-procedureel argument, namelijk: aan de formele motiveringsplicht had de minister in zijn laatste weigering van de erkenningsaanvraag blijkbaar niet voldaan. De erkenningsaanvraag werd nu dus, zoals gezegd, opnieuw onderzocht, mét de nodige discretie. Tot slot herhaalde de minister zijn inhoudelijke standpunt: hij zag niet in “in welke mate dit echt bijdraagt tot integratie en tot een meer harmonieuze samenleving.”
De rest van de bespreking (met heel veel herhaling) die nog aardig wat tijd in beslag nam (niet onverwacht, want het was een belangrijk thema), liet mooi de diverse accenten in het politieke spectrum zien, maar mij leek interveniënt Jean-Jacques De Gucht toch weer “uit te munten” op zijn intussen bekende manier door een vreemde uitspraak over het katholiek onderwijs (cf. infra), die hem trouwens weerwerk van Koen Daniëls opleverde:
Na nog wat trammelant over de reglementaire duurtijd van een “slotwoord”, oftewel “weerwoord”, kaatste vragensteller Meuleman tot slot, na de eerdere, uitdagende vraag van vragensteller Daniëls aan het Groen-adres, de bal toch nog even terug richting-N-VA: “Ik wil jullie vragen hoe het bij jullie zit. Wij zijn absoluut voor een sociale mix (nwvr: mijn cursivering) en tegen segregatie. Wij zouden het liefst scholen hebben waar zoveel mogelijk levensbeschouwingen elkaar ontmoeten, waar een uitwisseling van ideeën mogelijk is.” Zou dat laatste, zo bedacht ik nog tussendoor, ook niet in heel vele katholieke scholen nu al gewoon het geval zijn…?
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het arrest van de Raad van State inzake de erkenning van de Milli Görüs-school Plura C in Genk van Chris Janssens, over het arrest van de Raad van State met betrekking tot de islamitische school Plura C in Genk van Koen Daniëls en over de erkenning van een islamitische school van Elisabeth Meuleman” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen