19 juni 2025 – Scholen en wapenterreur

Als voorlaatste thema bij de vragen om uitleg ging het over iets wat je liever kwijt dan rijk bent, maar waarop (ook) scholen voorbereid moeten zijn, al valt het hier, tenminste met de frequentie van de problematiek in kwestie, voorlopig wel mee, dacht ik. Het ging er al over in de commissievergadering van 6 februari 2025, maar de meer ernstige variant van zgn. AMOK-situaties, zoals recent in het Oostenrijkse Graz, zette Karolien Grosemans opnieuw ertoe aan een vraag om uitleg te stellen. Ook de fractievoorzitter van de Vlaams Belang-fractie, Chris Janssens, had daarvoor aandacht, en met name voor de werking van de lokale integrale veiligheidscellen (LIVC’s) in dit verband. Om scholen te ondersteunen, bood de Vlaamse overheid nu al het zgn. “canvas intern noodplan” aan, zo leerden we uit de intro van vragensteller Grosemans. Wat had minister Demir over dit thema te melden?

Eerlijk gezegd, haar antwoord noemde nog wel enkele bijkomende nuttige bronnen, maar grosso modo kwam het er wel op neer dat wat bestond (cf. de intro’s van de vragenstellers), volstond, maar uiteraard op voorwaarde dat de scholen daarvan daadwerkelijk gebruikmaakten en ter zake evacuatieoefeningen (of andere acties) ondernamen. Ook bijvoorbeeld inzake hun contacten met de politiediensten. Dat de praktijk op de schoolvloer daar niet altijd evengoed oogt als de theorie van wat al bestaat, zal wel waar zijn. Blijkbaar bestaat er een heel mooi voorbeeld van de stad Hasselt. De minister was wel bereid om aan scholen door te geven dat ze de AMOK-situaties goed en grondig moesten oefenen.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?