17 juni 2026 – Besparingen in secundair onderwijs

Veel controversiëler dan het thema van de mantelzorgers was dit tweede en laatste onderwijsthema bij de actuele vragen. Eigenlijk was het een vervolg op vragen om uitleg in de Onderwijscommissie op 2 april 2026. Recent waren binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen de bewuste besparingen nog eens netjes opgelijst. En inderdaad, die hadden impact in het veld. Vragensteller Line De Witte verwees ook naar een specifieke petitie over de vervolgschoolcoaches. Het leken mij maatregelen die al geruime tijd gekend waren. Zou minister Demir die maatregelen alsnog intrekken? Een retorische vraag, dacht ik.

Opnieuw bracht de minister het verhaal van het Centenboekje, van de (voorlopige) vermindering van 150 naar 63 miljoen euro besparingen en van de 100 miljoen euro voor het Plan Nederlands. Interveniënt Roosmarijn Beckers vond besparen geen goed idee, inderdaad, maar hoe zat het met die andere 100 miljoen euro: de geplande besparing op de levensbeschouwelijke vakken, die on hold gezet was? Andere elementen klonken ook bekend: ontkleuring van de middelen (Loes Vandromme), het belang van de vervolgschoolcoaches (Stephanie D’Hose en Kim Buyst), de logica bij de besparingen (Koen Daniëls en minister Demir).

Hoefde het nog gezegd te worden dat vragensteller De Witte niet te overtuigen viel?

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?