16 juli 2025 – Verlaging van leerplichtleeftijd

Voor de laatste actuele onderwijsvraag in de laatste plenaire vergadering van dit werkjaar had Stephanie D’Hose een typische Open Vld-dada in petto, ook nu dus nog in afwezigheid van haar partijgenoot Jean-Jacques De Gucht. De keren dat over de verlaging van de leerplichtleeftijd gedebatteerd werd, van veraf of van dichtbij, waren legio (cf. mijn archief 2020-2023 en mijn archief vanaf najaar 2023). Nuttig voor de advieskwestie, waarover D’Hoses actuele vraag handelde, was een schriftelijke vraag van Roosmarijn Beckers in februari-maart 2025, zij het dat het antwoord van minister Demir toen nog heel algemeen was. Sindsdien hadden we daarover niets meer gehoord, bij mijn weten, tot nu op 16 juli 2025. Waarover ging het precies?

Er waren in augustus-september 2024 twee voorstellen van wet ingediend in de Kamer van Volksvertegenwoordigers met het oog op de verdere verlaging van de leerplichtleeftijd naar drie jaar (N.B. In het eerste voorstel van François De Smet (DéFI) is zelfs sprake van schoolplicht). Blijkbaar moeten de Gemeenschappen in dat geval een advies ter zake geven, alle adviezen waren aangeleverd, behalve… dat van de Vlaamse regering. Waar bleef dat, wilde Stephanie D’Hose weten.

Minister Demir wond er geen doekjes om, — haar eerlijkheid sierde haar —: er stond niets over in het federale noch in het Vlaamse Regeerakkoord, er waren trouwens verschillen in de standpunten tussen de Vlaamse coalitiepartners én… de minister had haar tijd nodig voor heel wat andere dossiers, met name ook voor de kwaliteit van het onderwijs zelf in de kleuterklassen en de proefprojecten van de zgn. Doorgaande Lijn. Dat was duidelijk en wat mij betrof, héél terecht.

Voor het overige, geen nieuws.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?