15 mei 2025 – Groene speelplaatsen en beweegvriendelijke schoolomgevingen

Een belangrijk en boeiend onderwerp, maar door de aard van het beestje politiek niet echt controversieel. De bespreking was ook afgehandeld in elf minuten en dat durft in deze commissie weleens anders te zijn voor bepaalde thema’s… Het gaf minister Demir de gelegenheid om herinneringen op te halen aan vorige legislatuur, haar andere beleidsbevoegdheden toen en de oproep ‘Natuur in je school’, nu voortgezet door haar collega-minister Jo Brouns. Cofinanciering was mogelijk met AGION. Als voorzitter van de raad van bestuur aldaar mag ik zoiets hier niet onvermeld laten. Ook de provincies bieden mogelijkheden, ook in cofinanciering met AGION. Een en ander deed me ook denken aan de beslissing van de Vlaamse regering over het zgn. MOS-programma op 9 mei 2025.

Over de bespreking hier kan ik kort zijn. Over het door minister Demir vermelde Netwerk Speelplaats met toekomst (en zijn voorgeschiedenis) vind je informatie bij De Ambrassade. De minister zou de komende maanden bekijken hoe men de natuur, — onder andere ook via het nieuwe DBFM-programma (Design Build Finance Maintain) en waar mogelijk als subsidievoorwaarde —, structureel een plaats zou kunnen geven op de scholen. Door interveniënt Griet Vanryckegem werd het thema nog verder opengetrokken naar sport en gedeelde sportinfrastructuur. Ook daar had minister Demir oren naar en ze wees kort op de nieuwe context ter zake voor provinciale scholen, waar het niet meer mogelijk was dat een provinciebestuur optrad als eigenaar-pachtgever ten aanzien van een provinciale school.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio