Dit document toont de tekstkenmerken van de receptieve vaardigheden en de minimumvereisten van de productieve en interactieve vaardigheden voor de leerplannen Engels van de derde graad A-finaliteit (het basisleerplan en het S-leerplan) en het leerplan Engels voor het zevende leerjaar Animator en Host. Door de tabellen naast elkaar te leggen ontstaan leerlijnen voor de verschillende vaardigheden. In het lichtblauw werden de wijzigingen tegenover het basisleerplan / S-leerplan aangeduid.
(Lu: Luisteren/Le: Lezen) Lu Le III-Fra-a / III-Eng-a III-FraS-a / III-EngS-a VII-Eng’ / VII-Fra’ Tekstsoorten Variatie variatie Variatie Onderwerp Concrete of specifieke inhoud Concrete of specifieke inhoud Concrete of specifieke inhoud, ook gelinkt aan de studierichting Uiterlijke tekstkenmerken Duidelijke lay-out Duidelijke lay-out Duidelijke lay-out Weinig achtergrondruis Met een beperkte mate van achtergrondruis Met een beperkte mate van achtergrondruis Normaal spreektempo met pauzes Normaal spreektempo met pauzes Normaal spreektempo met pauzes Ondersteunende maar natuurlijke intonatie Ondersteunende maar natuurlijke intonatie Ondersteunende maar natuurlijke intonatie Heldere uitspraak, duidelijke articulatie Heldere uitspraak, duidelijke articulatie Heldere uitspraak, duidelijke articulatie Met visuele ondersteuning Met visuele ondersteuning Met visuele ondersteuning Met ondersteuning van non-verbaal gedrag Met ondersteuning van non-verbaal gedrag Met ondersteuning van non-verbaal gedrag Met lichte afwijking ten opzichte van de standaardtaal Met lichte afwijking ten opzichte van de standaardtaal Structuur/Samenhang Zeer eenvoudige, herkenbare tekststructuur Eenvoudige, herkenbare tekststructuur Eenvoudige, herkenbare tekststructuur Grote samenhang Grote samenhang Grote samenhang Eenvoudige zinsbouw Enkelvoudige en eenvoudige samengestelde zinnen Enkelvoudige en eenvoudige samengestelde zinnen Lengte Beperkt Beperkt Beperkt Informatiedichtheid Laag Vrij laag Vrij laag Woordenschat Hoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Hoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Hoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein
(Spr: Spreken/Sch: Schrijven) Spr Sch III-Fra-a / III-Eng-a III-FraS-a / III-EngS-a VII-Eng’ / VII-Fra’ Tekstsoorten Variatie Variatie Variatie Onderwerp Concrete inhoud Concrete inhoud of specifieke inhoud Concrete inhoud of specifieke inhoud Uiterlijke tekstkenmerken Gepaste lichaamstaal Gepaste lichaamstaal Gepaste lichaamstaal Gepaste lay-out Gepaste lay-out Enkelvoudige en eenvoudig samengestelde zinnen Enkelvoudige en eenvoudig samengestelde zinnen Korte woorden en frasen uit het aangeleerde lexicale repertoire zijn correct overgeschreven. Redelijk correcte spelling van de meest frequente woorden uit het aangeleerde lexicale repertoire Redelijk correcte spelling van de meest frequente woorden uit het aangeleerde lexicale repertoire Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse starts Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse starts. Het spreektempo is vrij normaal. Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse starts. Het spreektempo is vrij normaal. Structuur/Samenhang Redelijk herkenbare samenhang Redelijk herkenbare samenhang Redelijk herkenbare samenhang Eenvoudige, gepaste tekststructuur Eenvoudige, gepaste tekststructuur Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming Gebruik van hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling Gebruik van hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling Lengte Beperkt Zeer beperkt Beperkt Beperkt Bouwstenen Woordenschat Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke en professionele domein Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan elementaire communicatiebehoeften binnen een beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan concrete, voorspelbare en vertrouwde communicatiebehoeften binnen het persoonlijke, publieke, professionele en educatieve domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering en moeite met het overbrengen van de boodschap Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan concrete, voorspelbare en vertrouwde communicatiebehoeften binnen het persoonlijke, publieke en professionele domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering en moeite met het overbrengen van de boodschap Bouwstenen Grammatica Beperkte beheersing van eenvoudige grammaticale constructies en zinspatronen uit een aangeleerd repertoire Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang. Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang. Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies zodat het begrip van de boodschap door de ontvanger niet in het gedrang komt. Taalvariëteit Gepast register Gepast register Gepast register Ondersteuning Met behulp van ondersteunende middelen Met behulp van ondersteunende middelen Met behulp van ondersteunende middelen
(MI: Mondelinge interactie / SI: Schriftelijke interactie) MI SI III-Fra-a / III-Eng-a III-EngS-a / III-FraS-a VII-Eng’ / VII-Fra’ Tekstsoorten Variatie Variatie Variatie Onderwerp Concrete inhoud Concrete inhoud of specifieke inhoud Concrete inhoud of specifieke inhoud Uiterlijke tekstkenmerken Gepaste lichaamstaal Gepaste lichaamstaal Gepaste lichaamstaal Eenvoudige zinsbouw Eenvoudige zinsbouw Korte woorden en frasen uit het aangeleerde lexicale repertoire zijn correct overgeschreven. Redelijk correcte spelling van frequente woorden uit het aangeleerde lexicale repertoire Redelijk correcte spelling van frequente woorden uit het aangeleerde lexicale repertoire Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse starts Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse starts. Het spreektempo is vrij normaal. Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse starts. Het spreektempo is vrij normaal. Structuur/Samenhang Redelijk herkenbare samenhang Redelijk herkenbare samenhang Redelijk herkenbare samenhang Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling Gebruik van hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling Gebruik van hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming Gebruik van hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming Lengte Beperkt Zeer beperkt Beperkt Beperkt Inbreng en participatie De communicatie is afhankelijk van herhaling, herformulering en herstel; met ondersteuning om het gesprek gaande te houden. Kan een eenvoudig gesprek beginnen, gaande houden en beëindigen Kan een eenvoudig gesprek beginnen, gaande houden en beëindigen Bouwstenen Woordenschat Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke en professionele domein Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan elementaire communicatiebehoeften binnen een beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan concrete, voorspelbare en vertrouwde communicatiebehoeften binnen het persoonlijke, publieke, professionele en educatieve domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering en moeite met het overbrengen van de boodschap Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan concrete, voorspelbare en vertrouwde communicatiebehoeften binnen het persoonlijke, publieke en professionele domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering en moeite met het overbrengen van de boodschap Bouwstenen Grammatica Beperkte beheersing van eenvoudige grammaticale constructies en zinspatronen uit een aangeleerd repertoire Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang. Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang. Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies zodat het begrip van de boodschap door de ontvanger niet in het gedrang komt. Taalvariëteit Gepast register Gepast register Gepast register Gepaste beleefdheidsconventies bij de meest elementaire alledaagse taalhandelingen Gepaste beleefdheidsconventies bij alledaagse taalhandelingen Gepaste beleefdheidsconventies bij alledaagse taalhandelingen Ondersteuning Met behulp van ondersteunende middelen Met behulp van ondersteunende middelen Met behulp van ondersteunende middelen