Overwegingen rond concretisering lessentabel en opdrachtverdeling

Ter ondersteuning van het schoolteam vind je suggesties en mogelijke overwegingen in functie van de concretisering van de lessentabel en opdrachtenverdeling.

Suggesties vanuit leerplan en lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan

sla link op in klembord

Kopieer

  • Indeling:
    • Zinrijk en geïnspireerd
    • Rendabel organiseren van een brede waaier van diensten en behandelingen
    • Creëren en stylen van kapsels
    • Adviseren van klanten uit diverse groepen
    • Reflecteren over en implementeren van trends en innovatieve toepassingen
  • Het leerplan geldt ook voor de duale variant van de studierichting kapper-stylist.

Lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

  • De modellessentabel gaat uit van 28 lesuren per week waarvan 22 lesuren per week voorzien zijn voor het specifieke leerplan kapper-stylist met inbegrip van werkplekleren.
  • Indien de school een 7de leerjaar via duaal leren aanbiedt, wordt er gewerkt met een overeenkomst alternerende opleiding (OAO). Dat betekent dat de wekelijkse invulling moet overeenstemmen met de normale voltijdse wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming overeenkomstig de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). In de meeste gevallen gaat het om 38 uren, maar dat kan afwijken afhankelijk van sector of bedrijf. Bij een OAO bedraagt de werkplekcomponent minstens 20 uren/week gemiddeld op jaarbasis.
  • Administratieve vakbenamingen: TV/PV haarverzorging.

Specifieke toelatingsvoowaarden

sla link op in klembord

Kopieer

Voor duale structuuronderdelen voldoet de leerling aan de bijkomende toelatingsvoorwaarde om voldaan te hebben aan de voltijdse leerplicht.

Overwegingen

sla link op in klembord

Kopieer

Onderstaande overwegingen worden geformuleerd vanuit het perspectief van beleidskeuzes.

Welke keuzes maak je voor het complementaire gedeelte?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Gebruik je de uren (min. 6) om het urenpakket specifieke vorming te verruimen? Of kies je voor Nederlands omdat de beginsituatie-analyse van de leerlingen aangeeft dat dat zinvol is? Of maak je ruimte voor een vreemde taal? De voorkeur zou ook kunnen gaan naar stage of andere vormen van werkplekleren.
  • Kies je voor het aanbieden van een vak relevant voor de studierichting of voor gelijkgerichtheid met andere 7de leerjaren die worden aangeboden op de school? Bijvoorbeeld:
    • Godsdienst;
    • Ondernemerschap;
    • Maatschappelijke oriëntatie;
    • Communicatie en interactie;
    • Andere vakken algemene vorming (gebaseerd op leerplannen derde graad): Nederlands in functie van communicatie en verkoop van producten, ICT …
  • Wil je andere keuzes maken, bv. inzetten op community service learning, internationalisering? 

Concretisering lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

In deze rubriek schetsen we mogelijke organisatiemodellen voor de reguliere leerweg. Voor de duale leerweg zullen de doelen die worden aangeleerd op de werkplek richtinggevend zijn voor datgene wat in de schoolcomponent aan bod komt. In de scenario’s gaan we uit van 22u voor het specifiek gedeelte. Er zijn een aantal scenario’s geschetst, maar er zijn – in samenspel met het keuzegedeelte – meerdere variaties mogelijk.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio